Du kan opprette eFaktura på alle dine regninger fra Tromsø ­kommune, på alt fra SFO, barnehage, eiendomsavgifter og eiendomsskatt til feie­tjeneste eller vann/avløp. 

Tromsø kommune har to ­eFaktuaravtaler, én for eiendomsskatt og avgift og én for alle ­andre ­fakturaer. 

For å komme i gang med eFaktura, kan du enten si ja takk på automatisk forespørsel når du betaler dine regninger, eller registrere ny eFaktura-avtale selv i nettbanken.
eFakturareferansen er ditt kundenummer som finnes øverst til høyre på fakturablanketten. 
 
Med eFaktura har du bedre kontroll – det eneste du trenger å ­gjøre er å godkjenne betalingen i nettbanken. Les mer om fordelene på efaktura.no
 

Slik inngår du eFaktura-avtale

  1. Logg inn i din nettbank
  2. Finn aktuelle eFaktura-avtaler under betaling og betalingsavtaler. 
  3. Aktivér eFaktura-avtalen.
Når du betaler en regning fra Tromsø kommune, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en eFaktura-avtale. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen, og neste regning sendes elektronisk rett til din nettbank.

eFakturareferansen er ditt kundenummer som finnes øverst til høyre på fakturablanketten. Dersom du har flere kundenumre (eiendomsavgiftene har egne kundenumre), må det opprettes egen avtale for hvert kundenummer.
Dersom du ønsker det, kan du bli varslet på e-post eller sms hver gang du mottar en ny eFaktura i nettbanken.

Problemer med eFaktura?

Har du ikke referansenummeret?
Referansenummeret er kundenummeret som står øverst til høyre på fakturaen.
Dersom du ikke har en faktura for hånden, kan du kontakte innkjøp og faktura-avdelingen på 777 90 600. De kan hjelpe deg å finne ditt kundenummer (referansenummer).

Kundenummer allerede i bruk?
Tromsø kommune har to ­eFaktuaravtaler, én for eiendomsskatt og -avgift og én for alle ­andre ­fakturaer. 
Dersom du har problemer med å opprette eFakturaavtale for eiendomsskatt, kan det være fordi forrige eier ikke har avsluttet eFaktura-avtale for eiendommen.

Har du andre problemer, kontakt din bank direkte.

Fordeler med eFaktura

  • Du slipper å taste KID-nummer og kontonummer. 
  • Det går raskere, siden alt er ferdig utfylt. Du får også bedre kontroll.
  • Du får oversikt over både betalte og ubetalte regninger i nettbanken. Da kan du til enhver tid få opp bilde av regningene eller printe dem ut ved behov.
  • Regningen betales ikke automatisk (avtalegiro). Du må selv gå inn i nettbanken for å betale, og du kan endre forfallsdato og beløp.
  • Fordi regningene kommer elektronisk i nettbanken din, er du ikke avhengig av postkassen, når du for eksempel er ute og reiser.
Sjekk nettstedet efaktura.no dersom du vil vite mer om eFaktura, eller trenger hjelp til å etablere eFaktura.