Legevakta

Vi hjelper deg når det haster. Legevaktas oppgave er å gi deg hjelp med helseproblemer som må behandles så raskt at fastlegen ikke kan benyttes.

  • Livstruende sykdom eller skade
  • Alvorlig sykdom eller skade, eller mistanke om dette
  • Sykdom eller skade der det kan medføre fare for varig helseskade eller vesentlig forverring å vente med legekonsultasjon til neste dag
  • Utålelige symptomer (smerte, kvalme eller liknende)

Om natten er Legevakta kun for de mest alvorlig syke og skadde pasientene. På hverdager skal du primært søke legehjelp hos din fastlege. 
Legevakta er ikke ment for deg som har en vanlig forkjølelse eller sykdom over flere dager uten akutt forverring.

Kontakt oss


Adresse: Sykehusvegen 30, 9019 Tromsø
Postadresse: Postboks 32, 9038 Tromsø

Enhetsleder: Helga Kramvik
Telefon: 77 79 02 26/ 928 19 494
E-post: helga.kramvik@tromso.kommune.no

Overlege: Anton Giæver
Telefon: 77 62 80 07/ 905 80 777
E-post: anton.giaver@skansen.nhn.no

Avdelingsleder: May Elin Sømhovd
Telefon: 77 62 80 02/ 958 04 962
E-post: may.elin.somhovd@tromso.kommune.no

Åpningstid: Legevakta har døgnåpent
Mellom kl 0800-1600 på ukedagene kan de som ikke har fastlege i Tromsø ta kontakt.

Praktisk informasjon

Betaling
Legevakta krever betaling etter faste takster. Hvis du betaler kontant eller med kort slipper du faktureringsgebyr. Ta med evt. frikort og vis dette til legen. I noen tilfeller kan du få refundert transportutgifter. Dette avhenger av hvor alvorlig tilstanden din er.

Transport/ Drosje
Dersom legen mener at det er nødvendig av medisinske grunner å reise med drosje, betaler det regionale helseforetaket en andel av drosjeutgiftene. Ring til Legevakta for å gjøre avtale om drosjerekvisisjon.
Du må selv legge ut for turen og få en kvittering av drosjesjåføren. Legevakta skriver ut drosjerekvisisjon, både for turen til Legevakta og tilbake.  Du må selv betale egenandelen.

Parkering
Det finnes parkeringsplasser på nedsiden av Legevakta som også er gjesteparkering for besøkende til UNN. Det er parkeringsavgift hele døgnet.

Resepter
Legevakten skriver bare ut medisiner som gjelder den akutte behandlingen. Vanedannende medisiner (gruppe B) skrives kun ut når det er nødvendig, og alltid i minstepakninger. Faste medisiner må man få resept på hos fastlegen. Resepter hentes ut på apotek. Dersom apoteket er stengt får man med seg startdosen på behandlingen fra legevakta.

Vaktapotek i Tromsø er Vitusapotek Svanen, Fr. Langesgt. 9, 9008 Tromsø.

Trygghetsalarm, overgrepsmottak og kriseteam

Trygghetsalarm mottak
Legevakta er backup for kommunens trygghetsalarmer. Alarmene går til Legevakta hvis pleie- og omsorgstjenesten ikke har mulighet til å motta disse.  Disse alarmene betjjenes av Legevaktas sykepleiere, som videreformidler henvendelser til pleie- og omsorgstjenesten på de enkelte områdene.

Overgrepsmottak
Legevakta i Tromsø har et eget døgnåpent tilbud for mennesker som har vært utsatt for seksuelle overgrep og for vold fra en nærstående. Mottaket er et tilbud for kommunene i midt- og nord Troms. Tilbudet gjelder for både kvinner og menn.

Mottaket tilbyr

  • Spesialutdannede leger og sykepleiere med erfaring
  • Omsorg i trygge omgivelser
  • Medisinsk undersøkelse for å avklare eventuelle skader, smitte og graviditet
  • Rettsmedisinsk undersøkelse for sikring av bevis - også om du ikke har bestemt deg for å anmelde forholdet
  • Emosjonell førstehjelp, rådgiving og oppfølging
  • Formidling av bistandsadvokat som er gratis i voldtektssaker
  • Hjelp til politianmeldelse, hvis dette ønskes. Tjenesten er gratis, og alle på Legevakta har taushetsplikt.

Psykososialt kriseteam
Psykososialt kriseteam er en tverrfaglig gruppe med helsepersonell/leger/barnefaglige ansatte i Tromsø kommune som kan gi hjelp og støtte hvis behovet for bistand og oppfølging går utover det tilbudet det ordinære hjelpeapparatet kan gi. Kriseteam er en ressurs i den akutte fasen ved ulykker, kriser eller andre hendelser som medfører behov for akutt bistand og oppfølging. Henvendelser gjøres til Legevakta i Tromsø, som vurderer hvilken hjelp som behøves og om kriseteam skal kontaktes.

Når bør jeg bruke fastlegen?

Husk at fastlegen også kan gi hjelp raskt.
På hverdager skal du primært søke legehjelp hos din fastlege. Når legen har ferie skal han/hun anvise en vikar. Legene har i sin åpningstid avsatt timer for å kunne gi øyeblikkelig hjelp.

Du skal alltid henvende deg til fastlegen når du trenger

  • Sykemelding
  • Fornying av resept
  • Varige plager uten forverring

Dersom du ikke har fastlege i Tromsø kan du enkelt bytte på nett eller telefon (trykk for å lese mer)

Les mer under Almennlegetjenesten og Fastlegeordningen

Ring og spør hvis du er usikker.
Vi er her for å hjelpe deg! Sammen kan vi finne ut hvilken hjelp du trenger. I mange tilfeller vil vi kunne hjelpe deg på telefon, så slipper du å reise til Legevakta.

For å kunne hjelpe deg best mulig trenger vi ofte informasjon om tilstanden din, eventuelt feber, om tidligere sykdommer og om faste medisiner.

Om ventetid

På Legevakta hjelper vi alltid de sykeste først!
De mest alvorlige tilstandene blir behandlet først, enten de kommer til Legevakta ved egen hjelp eller i ambulanse. Derfor varierer ventetiden fra person til person. Hvis din tilstand forverres i ventetiden må du henvende deg til sykepleier. Legen kan også bli utkalt til akutte hendelser. Derfor kan ventetiden bli lengre enn forventet.

Eksempler som blir behandles uten ventetid

  • Alvorlige brystsmerter
  • Alvorlige pusteproblem
  • Mistanke om hjernehinnebetennelse
  • Store blødninger
  • Alvorlige allergiske reaksjoner
  • Sterke smerter

Hvis du må vente er det fordi andre trenger hjelpen raskere!

Dette bør du ha hjemme

Dette kan være lurt å ha i huset:

  • Termometer
  • Febernedsettende stikkpiller/ tabletter til barn
  • Smertestillende tabletter
  • Nesespray
  • Plaster/ bandasjer
  • Telefonrådgivning er gratis. Alle samtaler blir tatt opp på bånd.

Les også:

Skriv ut |
Del denne side:
Gi innspill

Servicetorget

Vi gir deg hurtig svar på e-post eller telefon 77 79 00 00

Servicetorget har åpent
Mandag - fredag 09.00 -14.00
På telefon: 08.00-15.00

Les mer om Servicetorget

X

Spørreundersøkelse

Vurdering av digitale tjenester

Tromsø kommune vil gi deg bedre og mer tilgjengelige digitale tjenester. Som en del av arbeidet med å bli bedre, gjennomfører vi en undersøkelse. Vi håper du vil sette av noen minutter til å svare på våre spørsmål. På forhånd takk.

Gå til spørreundersøkelsen