Vi hjelper deg når det haster. Legevaktas oppgave er å gi deg hjelp med helseproblemer som må behandles så raskt at fastlegen ikke kan benyttes.

  • Livstruende sykdom eller skade
  • Alvorlig sykdom eller skade, eller mistanke om dette
  • Sykdom eller skade der det kan medføre fare for varig helseskade eller vesentlig forverring å vente med legekonsultasjon til neste dag
  • Utålelige symptomer (smerte, kvalme eller liknende)
Om natten er Legevakta kun for de mest alvorlig syke og skadde pasientene. På hverdager skal du primært søke legehjelp hos din fastlege.

Legevakta er ikke ment for deg som har en vanlig forkjølelse eller sykdom over flere dager uten akutt forverring.

Kontakt oss


Adresse: Sykehusvegen 30, 9019 Tromsø
Postadresse: Postboks 32, 9038 Tromsø

Avdelingsleder: May Elin Sømhovd
Telefon: 77 62 80 02/ 958 04 962
E-post: may.elin.somhovd@tromso.kommune.no

Åpningstid: Legevakta har døgnåpent
Mellom kl 0800-1600 på ukedagene kan de som ikke har fastlege i Tromsø ta kontakt.

Praktisk informasjon

Betaling
Legevakta krever betaling etter faste takster. Du betaler på betalningsterminal på venterommet, du kan betale med kontanter, kort eller du kan skrive ut faktura. hvis du ikke gjør noen av delene vil faktura komme i posten. Betaler kontant eller med kort slipper du faktureringsgebyr. Har du frikort må du informere om og vise dette. I noen tilfeller kan du få refundert transportutgifter. Dette avhenger av hvor alvorlig tilstanden din er.

Transport/ Drosje
Dersom legen mener at det er nødvendig av medisinske grunner å reise med drosje, betaler det regionale helseforetaket en andel av drosjeutgiftene. Ring til Legevakta for å gjøre avtale om du kan vil få drosjerekvisisjon.
Du må selv legge ut for turen og få en kvittering av drosjesjåføren. Legevakta skriver ut drosjerekvisisjon, både for turen til Legevakta og tilbake.  Du må selv betale egenandelen hvis du ikke har frikort..

Parkering
Det finnes parkeringsplasser på nedsiden av Legevakta som også er gjesteparkering for besøkende til UNN. Det er parkeringsavgift hele døgnet.

Resepter
Legevakten skriver bare ut medisiner som gjelder den akutte behandlingen. Vanedannende medisiner (gruppe B) skrives kun ut når det er nødvendig, og alltid i minstepakninger. Faste medisiner må man få resept på hos fastlegen. Resepter hentes ut på apotek. Dersom apoteket er stengt får man med seg startdosen på behandlingen fra legevakta.

Vaktapotek i Tromsø er Vitusapotek Svanen, Fr. Langesgt. 9, 9008 Tromsø. For åpningstider se deres nettside.

Trygghetsalarm, overgrepsmottak og kriseteam

Trygghetsalarm mottak
Legevakta er backup for kommunens trygghetsalarmer. Alarmene går til Legevakta hvis pleie- og omsorgstjenesten ikke har mulighet til å motta disse. Alarmene betjjenes da av Legevaktas sykepleiere, som videreformidler henvendelser til pleie- og omsorgstjenesten.

Overgrepsmottak
Legevakta i Tromsø har et eget døgnåpent tilbud for mennesker som har vært utsatt for seksuelle overgrep og for vold fra en nærstående. Mottaket er et tilbud for kommunene i Midt- og Nord Troms. Tilbudet gjelder for både kvinner og menn. Tilbudet er gratis.

Mottaket tilbyr

  • Spesialutdannede leger og sykepleiere med erfaring
  • Omsorg i trygge omgivelser
  • Medisinsk undersøkelse for å avklare eventuelle skader, smitte og graviditet
  • Rettsmedisinsk undersøkelse for sikring av bevis - også om du ikke har bestemt deg for å anmelde forholdet
  • Emosjonell førstehjelp, rådgiving, medisinsk- og psykosoial oppfølging.
  • Formidling av bistandsadvokat som er gratis i voldtektssaker
  • Hjelp til politianmeldelse, hvis dette ønskes. Tjenesten er gratis, og alle på Legevakta har taushetsplikt.

Psykososialt kriseteam
Psykososialt kriseteam er en tverrfaglig gruppe med helsepersonell/leger/barnefaglige ansatte i Tromsø kommune som kan gi hjelp og støtte hvis behovet for bistand og oppfølging går utover det tilbudet det ordinære hjelpeapparatet kan gi. Kriseteamet  er en ressurs i den akutte fasen ved ulykker, kriser eller andre hendelser som medfører behov for akutt bistand og oppfølging. Henvendelser gjøres til Legevakta i Tromsø, som vurderer hvilken hjelp som behøves og om kriseteam skal kontaktes.

Når bør jeg bruke fastlegen?

Husk at fastlegen også kan gi hjelp raskt.
På hverdager skal du primært søke legehjelp hos din fastlege. Når legen har ferie skal han/hun anvise en vikar. Legene har i sin åpningstid avsatt timer for å kunne gi øyeblikkelig hjelp.

Du skal alltid henvende deg til fastlegen når du trenger

  • Sykemelding
  • Fornying av resept
  • Varige plager uten forverring

Dersom du ikke har fastlege i Tromsø kan du enkelt bytte på nett eller telefon (trykk for å lese mer)

Les mer under Almennlegetjenesten og Fastlegeordningen

Ring og spør hvis du er usikker.
Vi er her for å hjelpe deg! Sammen kan vi finne ut hvilken hjelp du trenger. I mange tilfeller vil vi kunne hjelpe deg på telefon, så slipper du å reise til Legevakta.

For å kunne hjelpe deg best mulig trenger vi ofte informasjon om tilstanden din, eventuelt feber, om tidligere sykdommer og om faste medisiner.

Oppmøtetid og ventetid

Ring på forhånd 
Du snakke med en sykepleier som kan gi deg råd, veilledning og hjelpe deg å vurdere om du trenger rask legehjelpt eller om du kan vente.
Både når du ringer og når du møter opp direkte  på Legevakta vil du få et ca. tidspunkt for oppmøte. RInger du først kan du vente hjemme. 

På Legevakta hjelper vi alltid de sykeste først!
De mest alvorlige tilstandene blir behandlet først, enten de kommer til Legevakta ved egen hjelp eller i ambulanse. Derfor varierer ventetiden fra person til person. Hvis din tilstand forverres i ventetiden må du henvende deg til sykepleier. Legen kan også bli utkalt til akutte hendelser. Derfor kan ventetiden bli lengre enn forventet.

Eksempler som blir behandles uten ventetid

  • Alvorlige brystsmerter
  • Alvorlige pusteproblem
  • Mistanke om hjernehinnebetennelse
  • Store blødninger
  • Alvorlige allergiske reaksjoner
  • Sterke smerter

Hvis du må vente er det fordi andre trenger hjelpen raskere!

Dette bør du ha hjemme

Dette kan være lurt å ha i huset:

  • Termometer
  • Febernedsettende stikkpiller/ tabletter til barn
  • Smertestillende tabletter
  • Nesespray
  • Plaster/ bandasjer
  • Telefonrådgivning er gratis. Alle samtaler blir tatt opp på bånd.