Snart klart for skating på Nansens plass

Arbeidet med å bygge byens nye skatepark er i gang.

To jenter og to gutter med skatebrett

Arbeidet med å bygge byens nye skatepark er i gang.

Siste oppdatering 20. jun 2023, kl. 15:05

Publisert 20. jun 2023

Tirsdag 20. juni besøkte flere medlemmer fra Tromsø brettklubb og ulike politikere parken, hvor arbeidet nå er i gang. Prosjektet kom i gang etter et innbyggerforslag til kommunestyret, fremmet av Tromsø brettklubb. Prosjektet er et godt eksempel på et prosjekt som er kommet i gang etter lokalt initiativ.

Brettklubben har vært involvert i planprosessen, både når det gjelder lokalisering og utforming.

– I Tromsø har vi mange gode tilbud til barn og unge på fritida, men vi trenger flere for de uorganiserte aktivitetene. Skateparken er perfekt i så måte! Sentrum skal være for barn og unge, og dette kommer til å bli utrolig fint, sier ordfører Gunnar Wilhelmsen.

Petter Farup og ordfører Gunnar Wilhelmsen
Skater Petter Farup (18) i samtale med ordfører Gunnar Wilhelmsen.

Inkluderende miljø

Petter Farup i Tromsø brettklubb forteller at skatemiljøet er et inkluderende miljø hvor alle er velkommen.

– Vi er veldig fornøyde med at vi nå får en samlingsplass som er lagd for skating. Her skal det være noe for alle nivåer, både nybegynnere og mer erfarne skatere, sier Petter.

Silja Sundsfjord, Jennifer Lundberg Hansen og Sofie Stranger har skatet i mange år og forteller at brettklubben legger godt til rette for jente- og dameskate. De mener beliggenheten til parken gjør at den er lett tilgjengelig for alle.

– De nye fasilitetene åpner også mulighetene for å holde nasjonale konkurranser, forteller de.

Jennifer Lundberg Hansen startet med skating i 12-årsalderen.

Unge først

– Ved å legge til rette for egenorganisert aktivitet fremmes folkehelse og trivsel. Tromsø kommune vil sette de unge først. Vår ambisjon er at Skateparken på Nansens plass skal bli lavterskeltilbud hvor det er plass til alle, sier prosjektleder for skateparken, Karen Kalstad Forseth.

Silja Sundsfjord og Sofie Stranger
Silja Sundsfjord (Brettklubben) og Sofia Stranger (MDG)

Skateparken på Fridjof Nansens plass planlegges ferdigstilt i september 2023.