Stor spørreundersøkelse: Hvordan er det å være innvandrer i Tromsø?

I april 2024 gjennomføres det en spørreundersøkelse blant rundt 7000 tromsøværinger med innvandrerbakgrunn.

Illustrasjon av internasjonalisering, snakkebobler i ulike farger
Illustrasjon. (Shutterstock)

Siste oppdatering 16. apr 2024, kl. 16:41

Publisert 15. apr 2024

Hvordan er det å være innvandrer i Tromsø? I hvilken grad opplever personer med innvandrerbakgrunn i Tromsø diskriminering?

I april 2024 gjennomføres det en større spørreundersøkelse blant personer med innvandrerbakgrunn bosatt i Tromsø.

Undersøkelsens formål er å gi kunnskap om rasisme mot og diskriminering av innvandrere.

Tromsø en av fem kommuner som deltar

Spørreundersøkelsen gjennomføres på oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).

Proba samfunnsanalyse er avsender av undersøkelsen. Undersøkelsen er et samarbeid med forskningsinstituttet NIBR og selskapet Verian (tidligere Kantar Public).

Tromsø kommune har bidratt i utformingen av undersøkelsen, og det er i alt fem kommuner i Norge som er med.

Slik gjennomføres undersøkelsen

Proba har søkt Skatteetaten om et uttrekk av respondenter blant innbyggere i Tromsø som tilfredsstiller kriteriene: Innvandrere og etterkommere av innvandrere med minst tre års botid i kommunen. Dette utgjør rundt 7000 personer.

Invitasjon til å delta i undersøkelsen sendes direkte via e-post.

Dersom man ikke mottar invitasjon på e-post, selv om man har innvandrerbakgrunn og er bosatt i Tromsø, betyr det at man ikke er trukket ut til å delta.

Anonymt

Resultatene fra spørreundersøkelsen er anonyme og vil brukes til utforming av en rapport om diskriminering og rasisme i Tromsø.

Rapporten vil Tromsø kommune bruke som kunnskapsgrunnlag for tiltak og planverk mot rasisme og diskriminering.

Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. Ytterligere opplysninger om personvern og anonymitet vil bli gitt i invitasjonen.

For spørsmål, ta kontakt med:

Les mer om integrering og inkludering i Tromsø kommune.