Kvinnehelse-tilbud på Kraft for de uten fastlege

Åpner dørene for jordmor- og legetjenester til stor pasientgruppe.

Avdelingsleder Malin Kvenseth og jordmor Anne Vigdis Mortensen ved Kraft universitetshelsesenter.

Åpner dørene for jordmor- og legetjenester til stor pasientgruppe.

Siste oppdatering 03. mai 2024, kl. 10:00

Publisert 02. mai 2024

Fra 2. mai åpnes dørene på Kraft universitetshelsesenter for kvinner uten fastlege, bosatt i Tromsø Kommune. På Kraft er det ansatt både jordmødre og leger, og senteret har høy kompetanse på kvinnehelse. Og det er nettopp de som har behov for denne typen tjenester tilbudet er for (se oversikt lengre ned i saken).

– Det er en kjent sak at det er mange innbyggere i Tromsø som står uten en fastlege der de er bosatt. Vi får daglige henvendelser fra kvinner uten fastlege i Tromsø som har behov for samtale og hjelp av kyndig helsepersonell, sier Malin Kvenseth, avdelingsleder på Kraft universitetshelsesenter.

Avlaster legevakta

Det er i dag stor pågang av denne gruppen pasienter på legevakta. Dette tiltaket kan føre til at denne pasientgruppen kan få et godt tilbud fra Tromsø kommune, og at dette reduserer arbeidsbelastningen på legevakta.

Jordmødre på Kraft tilbyr følgende tjenester innenfor kvinnehelse:

• Celleprøve fra livmorhals
  • Prevensjonsveiledning
  • Resept på prevensjon
  • Innsett/uttak av spiral
  • Innsett/uttak av p-stav
  • Ammeveiledning
  • Samtale om familieplanlegging
  • Seksuell helse
  • Samtale om vold og seksuelle overgrep
  • Overgangsalder

I tillegg tilbyr legene på Kraft oppfølgning av gravide uten fastlege.

Åpningstider og timebestilling

Tilbudet foregår i ordinær åpningstid på legekontoret.

Pasientene oppfordres til å ringe direkte til Kraft universitetshelsesenter på telefon 95 04 74 00 for å booke time.

Åpningstider og telefontreffetid finner du på sidene til Kraft universitetshelsesenter.