2005-i dag: Grønnegata 94

Mange år og byggeplaner senere kunne biblioteket i 2005 flytte inn i Grønnegata 94 – under taket til gamle Fokus kino

Gamle Fokus kino. Candelaskallet ble stående for å huse biblioteket. Foto: Einar Dahl.

Rådhuskvartalet og den gamle kinoen

Helt siden starten i Sjøgata 16 hadde biblioteket hatt utfordringer med uegnede lokaler. Da kommunestyret i 1995 vedtok at det skulle arbeides med bygging av et flerkinoanlegg skulle dette bli løsningen for biblioteket. I tillegg til bygging av flerkinoanlegg skulle hele rådhuskvartalet vurderes med tanke på sambruk med den nye kinoen, kommunalt servicetorg, Kulturhuset og bibliotek. Det ble avholdt arkitektkonkurranse, og i kommunestyresak 118 i 2001 ble det (så vidt!) vedtatt at rådhuskvartalet skulle bygges med rådhus, flerkinoanlegg og bibliotek. På Fokustomta lå det opprinnelig flere gamle trehus, men disse ble revet i 1973 da Fokus kino skulle bygges. I 2004 ble også Fokus revet, men taket (Candelaskallet) ble stående igjen for å huse biblioteket.

Fantasi og fakta i FOKUS

I formannskapssak 77/2005 ble det vedtatt å etablere en ny resultatenhet som skulle flytte inn i det nye bygget: Tromsø bibliotek og byarkiv. 3. august 2005 kunne biblioteket endelig ønske publikum velkommen til sine nye lokaler i Grønnegata 94. 30. september 2008 kunne byarkivet også åpne sin lesesal etter at kommunens arkivmateriale hadde blitt flyttet fra statsarkivet til lokalene i Fokuskvartalet. Siden innflyttingen har biblioteket vært sted for en rekke arrangementer, både bibliotekets egne og av andre aktører. Det har også vært en satsning på å forbedre bibliotektilbudet til minoritetsspråklige innbyggere i Tromsø gjennom blant annet lesegrupper. I 2005 ble Tromsø en del av den internasjonale fribyforfatterordningen, og i 2010 tok biblioteket over ansvaret for virksomheten i byen. I 2015 fikk publikum mulighet til å tilbringe mer tid på biblioteket med selvbetjent åpningstid.

I løpet av 2019 fikk biblioteket over en halv million besøk, og det ble gjennomført 965 arrangementer på hovedbiblioteket.