Digitalt: It's a Sin

Nærlesning ved Terje Strømdahl, Tone Johnsen og Morten Hegseth

- Legg til i kalender2021-06-16 17:00:002021-06-16 18:00:00Title Nærlesning ved Terje Strømdahl, Tone Johnsen og Morten Hegseth LitteraturhusetTromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Russel T. Davies har laget TV-serien It’s a Sin, som følger en gjeng unge mennesker i bokollektivet Pink Palace i London på 1980-tallet. Ritchie, Colin, Roscoe og Jill lever livet på byens homosteder, og prøver så lenge som mulig å holde ryktene om den nye sykdommen på en armlengdes avstand.

Hvordan går det an å lage så mye feelgood mens homofile menn dør som fluer? Hvordan skildrer serien familiestrukturer, det engelske klassesamfunnet, skammen over å leve skeive liv?

Skuespiller Terje Strømdahl gjorde en uforglemmelig innsats i Tony Kushners mesterverk Engler i Amerika da stykket ble satt opp på Nationaltheatret i 2019. Engler i Amerika er lagt til USA, men ellers skildres samme miljø og tidsepoke. Strømdahl opplevde også det norske homomiljøet på 80-tallet. Hvordan rammet HIV og AIDS det skeive miljøet her hjemme?

Dramaturg Tone Johnsen har jobbet med serier som HeimebaneSnøfallJenter og Lykkeland. Hun holder fram It’s a Sin som en av de ubestridt beste seriene de seinere årene. Hva tenker hun om seriens karakteroppbygging, og de virkemidlene som har blitt brukt for å komme på innsiden av menneskene i Pink Palace? Hva med den sjeldent stramme komposisjonen?

Journalist og programleder Morten Hegseth er blant annet kjent fra podkasten Harm og Hegseth og som deltaker i Kompani LauritzenIt’a Sin fikk ham til å snakke seg varm om både pandemihåndtering og hvordan HIV og AIDS fremdeles preger det norske homomiljøet i dag, i 2021.

Bli med på digital Con amore-samtale ledet av Litteraturhusets Astrid Urdal.

(Gjengitt fra Litteraturhuset)

Litteraturhuset