Digitalt: Nærmere kommer vi ikke

Møt forfatter Monika Steinholm

- Legg til i kalender2021-06-17 09:00:002021-06-17 09:20:00Title Møt forfatter Monika Steinholm LitteraturhusetTromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Monika Steinholm ble nominert til NBUs debutantpris Trollkrittet med sin debutbok Fuck Verden, og oppfølgeren Nærmere kommer vi ikke er beskrevet som en roman om altoppslukende kjærlighet, en kjærlighet alle kan kjenne seg igjen i, enten de er homo, streite, bi eller bare litt på skrå. Jens er redd for å drite seg ut, redd for vann og redd for blod, mens Edor er sammen med Beate, øver på nye skatetriks, bader naken sammen med Celia og svømmer lengre ut enn han burde. Det eneste Edor er redd for, er måten Jens får det til å krible i magen på.

I dette intervjuet forteller Steinholm om det å skrive troverdig for ungdom om sex og kjærlighet, om å unngå skeive stereotypier, om hvordan det er mulig for en streit forfatterdame å skrive om to unge gutter som opplever voldsom forelskelse, og om hvorfor slutten ikke alltid trenger å være lykkelig.

(Gjengitt fra Litteraturhuset).

Dato