Poeten Kolbein Falkeid gikk bort den 27. juni i år, 87 år gammel. Vi minnes hans dikterliv med den bemerkelsesverdige samlingen «De andre» fra 1984.

Ei bok med svart bakgrunn, hvit og rød skrift og et portrett av en eldre mann i sort-hvitt. Boka er "Samlede dikt" av Kolbein Falkeid. Foto.

Siste oppdatering 08. jul 2021, kl. 11:34

Publisert 07. jul 2021

Falkeid debuterte i 1962 med samlingen «Gjennom et glasskår,» og ga ut om lag 20 diktsamlinger bestående av både egne dikt og gjendiktninger. Samarbeidet med visegruppa Vamp må også nevnes, hvor det mest kjente eksempelet er den populære visa «Tir n'a Noir.» Kolbein Falkeid ble en av de mest leste lyrikerne i nyere norsk litteratur – en såkalt «folkekjær» dikter.

Vi vil løfte fram boka «De andre» fra 1984. Her skriver Falkeid om de andre dyrene vi lever sammen med på denne kloden, som en tidlig norsk øko-poet. Vi oppfatter oss selv som djevelsk smarte, andre dyr og livsformer betraktes som umælende vesener, som vi er satt til å herske over, eller rettere sagt herse med, det er den herskende oppfatning (og slik ser også verden ut).
Vi siterer fra titteldiktet «De andre»:

De andre
som tålmodig har funnet seg i alt
som vi har sendt rundt og forsynt oss av
og som vi tar med når vi reiser oss
river duken av bordet
og kastes ut

Falkeids blikk er alltid årvåkent og følger livets horisont helt rundt, gammel sjømann som han er. Nå står Kolbein Falkeid med skjegget i den himmelske postkassa. Eller som tittelen er på Ketil  Bjørnstads bok om poeten: «Den som ser i brønnen stirrer nedenfra.» Den linja er hentet fra ett av Falkeids dikt. Hvilket?

Les De andre: dikt og gjendiktninger i digital utgave hos Nasjonalbiblioteket
Lån ei bok av eller om Kolbein Falkeid på biblioteket