• Timebestilling via internett og app er kun for deg som kan komme deg til vårt testsenter i Jadevegen 69 (tidligere Kroken sykehjem) eller andre teststed med egen transport. Dersom du må bruke offentlig transport (buss), skal du ikke bruke tjenesten. Har du behov for offentlig transport må du ringe vår koronatelefon på 46 90 78 99.
  • Helsepersonell, bestilling av hjemmetesting, testing på institusjon, eller testing i regi av hjemmetjenesten: Ikke bruk bestilling på nett – ring koronatelefonen.
  • ​Foreldre, foresatte og verger må registrere dem de har ansvar for under oppsettet etter innlogging. Instruksjoner vil bli gitt av tjenesten etter at du har logget inn.
Svar på test
Etter at du har vært ved vårt testsenter og gjennomført testen, vil du etter en til tre dager finne svar på testen på Helsenorge.no – klikk på «Logg inn» øverst til høyre.

Bør du teste deg?
Syns du det er vanskelig å vite om du skal teste deg? Da kan du ha nytte av tjenesten «Koronasjekk», eller ringe vår koronatelefon på 46 90 78 99.

Koronasjekken, som HelseNorge.no står bak, hjelper deg å finne ut av om du trenger å testes, og viser deg veien videre. Etter at du har besvart noen spørsmål vil du få kortfattede og tilpassede råd til din situasjon.

Du er anonym når du benytter tjenesten.

Mer info
Du finner mer informasjon om koronasituasjonen, vår koronatelefon, hjelpetilbud og -tjenester under vår samleside «Alt om korona».

Instruksjoner
Trenger du veiledning på hvordan du bruker bestillingstjenesten på nett, klikk på fanene nedenfor.

Slik gjør du hvis du bruker ordinær nettleser på PC eller mac

Du må ha BankID eller BankID mobil fra før av.
  • Klikk her for å gå til den digitale bestillingsløsningen
  • Velg «Er innbygger eller tilreisende over 12 år» eller «Er barn fra 12 år og mindre».
  • Velg ønsket dato.
  • Velg ønsket klokkeslett.
  • Du blir nå bedt om å logge inn med enten «BankID» eller «BankID Mobil». Velg ønsket innloggingsmetode og følg innloggningsprosedyren.
  • Velg hvem timen gjelder for (deg selv, ditt barn eller annen).
  • Du vil deretter få noen spørsmål, blant annet om ditt behov, din helsesituasjon og fastlegetilhørighet. Svar på disse og klikk deg videre.
  • Til slutt vil du få kortfattet informasjon og du får bekreftet timebestillingen.

Slik gjør du ved bestilling via app

For å bestille koronatest digitalt må du bruke appen som heter «Helseboka». Appen er tilgjengelig både i AppStore og GooglePlay. Du må derfor først laste ned appen.

Du må i tillegg ha BankID eller BankID mobil.
  • Åpne appen «Helseboka».
  • Velg «Kom i gang».
  • Velg innloggingsmetode, enten «BankID» eller «BankID mobil».
  • Logg inn ved å følge instruksjonene.
  • Det kan hende du blir bedt om å opprette en 6-sifret innloggingskode. Opprett denne.
  • Du vil da komme til startsiden.
  • Klikk på det store plussikonet nederst i høyre hjørne (se skjermdump nedenfor – veiledningen fortsetter under skjermdumpen).
Skjermdump fra app.jpg
  • Velg «Bestill time».
  • Her kan det hende du blir bedt om å taste inn din 6-sifrede pinkode.
  • I tekstfeltet «Velg profesjonell mottaker (evt.)» skriver du «Koronatestsenteret».
  • Nedenfor tekstfeltet velger du «Koronatestsenteret», som da skal poppe opp.
  • Velg hvem timen gjelder for (deg selv, ditt barn eller annen).
  • Du vil deretter få noen spørsmål blant annet om ditt behov, din helsesituasjon og fastlegetilhørighet. Svar på disse og klikk deg videre.
  • Til slutt vil du få kortfattet informasjon og du får bekreftet timebestillingen.