Karantene gjennomføres fordi man vil redusere faren for at mulig smitte av covid-19 skal spre seg. Derfor går mange av punktene på at man holder seg hjemme og har avstand fra andre.

Karantene er for de som ikke har fått påvist korona, men som har hatt kontakt med mulig koronasmitte. De som derimot har fått påvist smitte gjennom positiv test, skal i isolasjon. Oppdaterte regler og mer informasjon får du hos helsenorge.

Dersom du er i karantene skal du:
  • Oppholde deg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted*.
  • Ikke gå på jobb, skole eller barnehage.
  • Ikke foreta lengre reiser, for eksempel ut av kommunen. Heller ikke i privatbil.
  • Ikke oppsøke steder hvor det er vanskelig å holde nødvendig avstand til andre personer.
  • Ikke ta offentlig transport **
  • Ikke oppsøke offentlige steder, som idrettshall og kafeer. Om du ikke har andre alternativ, kan du gå på nødvendig ærender i butikk eller apotek. Sørg for å holde god avstand til andre.
  • Unngå å ha besøk. Barn skal ikke ha lekekamerater utover de som befinner seg i hjemmet.
  • Du kan gå tur ute, men hold god avstand til andre.
 
Hva med resten av familien eller husstanden

Det er viktig å holde økt avstand til andre voksne i husstanden.  Barn kan omgås de andre i husstanden som normalt, men hold god avstand mellom voksne.
De du bor med er ikke i karantene, men alle må holde god hånd- og hostehygiene. 

Dersom du får symptomer på covid-19 når du er i karantene

Dersom du i løpet av din karanteneperiode utvikler symptomer skal du isolere og teste deg og personer i din husstand går i karantene i påvente av testsvar. 
Dersom du får symptomer i løpet av karanteneperioden, er det viktig at du bestiller ny time for testing, og da bør dine husstandsmedlemmer være i karantene til testsvaret kommer. 


Viktig å huske
  • Dersom du ikke har symptomer skal du teste deg mellom dag 5 og 7 etter siste kontakt med den som har testet positivt for Covid-19 
  • Dersom du får symptomer i løpet av karanteneperioden, er det viktig at du bestiller ny time for testing. 
  • Det er ikke mulig å teste seg ut av karantene. Det vil si at dersom du tester negativt må du fullføre din karanteneperiode. 
 
Hjelp mot stress

Å være i hjemmekarantene eller isolasjon kan være en stressende situasjon. Det er vanlig å bli bekymret, anspent, irritert, rastløs og ha vansker med å konsentrere seg.
Mange blir triste, føler seg ensomme eller sliter med å sove. For de fleste vil imidlertid karantene- og isolasjonsperioden gå fint, og eventuelle psykososiale reaksjoner være forbigående.

For å gjøre dagen bedre er det fint med gode rutiner. Prøv å opprettholde en normal døgnrytme. Skole og jobb bidrar for mange til struktur, mening og trygghet i hverdagen. Finn gode måter å gjøre arbeidet ditt på om du jobber hjemmefra. Det er også fint å aktivisere seg gjennom hobbyer.

Fysisk aktivitet, turer i naturen og dagslys virker positivt inn på psyken og på søvn. Ved uteaktivitet, følg helsemyndighetens anbefalinger.
Snakk med andre gjennom sosiale medier og telefon. Lag gjerne faste avtaler om å holde kontakt med for eksempel familie, venner, medelever og kollegaer.

Bli gjerne med i Facebook-gruppa Tromsø hjelper Tromsø - der kan du både motta og tilby hjelp til personer som trenger dette.

Mer info:

Les mer om korona på vår seksjon «Alt om korona».

For nettbestilling av test.

Vår koronatelefon: 46 90 78 99

Helsenorge om karantene og isolasjon

FHI om karantene og isolasjon

 
* For at et annet oppholdssted skal egne seg, må det være mulig å unngå kontakt med andre enn de du vanligvis bor sammen med.
** unntatt ved ankomst fra utlandet på vei til karantenested, eller motsatt vei hvis man forlater Norge før karantenen er over. De over 12 år skal da bruke munnbind.