Piggdekk skraper opp asfalt, og gir store mengder helseskadelig svevestøv. Dette støvet er usynlig, og kjennes ikke i munnen. Det kan imidlertid føre til alvorlige helseskader. Mennesker med astma, allergi, KOLS, lungekreft eller hjerte- og karsykdommer kan bli enda sykere av luftforurensing som svevestøv. Svevestøv kan også gjøre friske personer syke – spesielt utsatt er gravide, barn og unge. 

En av de største svevestøvsynderne i Tromsø er piggdekkene. 

Piggdekkpant

Fra 10. september 2018 innfører vi piggdekkpant i Tromsø kommune! ! Det betyr at du får 1000 kroner fra Tromsø kommune, ­dersom du leverer inn dine gamle piggdekk og kjøper nye piggfrie dekk. For å gjøre det litt mer spennende, får hver hundrede person som blir registrert i søknadsdatabasen vår alle sine fire dekk gratis! Dersom du er den heldige blir du kontaktet direkte. Piggdekkpanten fungerer som en ­refusjonsordning, og alt du trenger er en bekreftelse fra dekkforhandleren din, på at du har lever inn brukte piggdekk og kjøpt nye piggfrie dekk. Denne bekreftelsen får du enten hos dekkforhandleren, eller du kan laste den ned her (DOC) (PDF) og ta den med dit du handler dekk.  Denne bekreftelsen legger du ved piggfrittskjemaet du finner her!

Piggdekkpanten er en del av Tromsø kommunes satsing på å bedre luftkvaliteten i Tromsø. Det er bevilget en million kroner til piggdekkpanten, noe som vil si at de tusen første som får registrert sitt piggfrittskjema i databasen vår får refundert 1000 kroner av kostnaden ved innkjøp av nye dekk.

Piggpantperioden varer fra 10. september til 1. desember 2018. Ditt piggfrittskjema må være registrert hos oss senest 1. desember for å være med i årets utbetaling. Pengene utbetales når skjemaet er godkjent hos Klima-, miljø-, og landbrukskontoret. Normal behandlingstid er 4-6 uker.

Ordningen gjelder for bileiere med registrert bosted i kommunen, samt studenter og pendlere på nærmere fastsatte vilkår, og gjelder i 2018 mellom 10. september og 1. desember. Piggdekkpanten innføres i første omgang i en fireårsperiode. I 2022 skal ordningen evalueres, og eventuelt utvides dersom effekten har vært god. 

Har du spørsmål om piggpanten? Ta kontakt med Klima-, miljø,- og landbruksrådgiver Julie Berg på telefon 901 87 914 eller e-post Julie.Berg@tromso.kommune.no.


 

Vi lot flere tromsøværinger teste - dette synes de om piggfritt!

Gjennom høsten og vinteren 2017/2018 fikk flere tromsøværinger teste ut piggfrie dekk. Alle testerne bor på forskjellig sted og kjører ulike biler. Totalinntrykket var godt, og hele 9 av 10 vil anbefale andre å kjøre piggfritt!

- Jeg ser ingen grunn til å gå tilbake til piggdekk
Anne Cathrine Arnesen (43) synes det er langt mer behagelig å kjøre piggfritt enn det er å kjøre på piggdekk.
- Jeg er strålende fornøyd med å kjøre piggfritt, sier Arnesen.
Hun fikk et sett splitter nye piggfrie dekk høsten 2017, og er veldig positiv til piggfritt-opplevelsen gjennom vinteren.
Anne Cathrine Arnesen (3).jpg
- Behagelig
- Det er utrolig behagelig å kjøre med piggfrie dekk! Det er betydelig mindre støy fra dekkene, og det føles bra å bidra litt til nærmiljøet på den måten, sier hun.
Arnesen kjører bilen sin 3-5 ganger i uka, men prøver å sykle eller ta buss til jobb når hun kan.
- Jeg bor på Mortensnes, så jeg kjører nok ikke på de mest krevende veiene. Jeg var likevel spent da de piggfrie dekkene ble satt på, for jeg har aldri prøvd det før - men jeg har ikke hatt noen problemer underveis. Jeg ser ingen grunn til å gå tilbake til piggdekk etter denne vinteren.

Dekkene eller føret?
Arnesen har bare opplevd at bilen glippet litt på taket én gang i vinter.
- Da sto jeg i et lyskryss, og plagdes litt. Men det var ingen problem å komme seg opp, jeg ventet bare på neste grønne lys, sier hun og humrer.
- Jeg tenkte over det, men har konkludert med at når føret var som det var, så kunne det samme like gjerne skjedd med piggdekk på bilen, legger hun til.

Anbefaler videre
Arnesen er trygg på at hun vil gå til innkjøp av nye piggfrie dekk neste gang behovet for vinterdekk melder seg.
- Jeg tror utfordringen med å få folk over på piggfritt er at dekk tross alt er en investering, og da er det enkelt å gå for det man kjenner fra før av. Nå som jeg har prøvd piggfrie dekk har jeg overhodet ingen problemer med å anbefale andre å bruke det. Samvittigheten er bedre de gangene jeg kjører bil på våren og høsten, og kjøreopplevelsen blir langt mer behagelig for meg som sjåfør, sier hun.


- Å kjøre piggfritt har gått over all forventning
Maria Leitet (31) og samboeren Kåre Guttormsen (43) går aldri tilbake til piggdekk etter å ha testet ut piggfritt gjennom vinteren.
Da Leitet fant ut at hun var en av de ti som fikk teste ut piggfrie dekk for kommunen i vintersesongen 2017/2018 ble hun umiddelbart veldig skeptisk. Maria Leitet og Kåre Guttormsen (2).jpg
- Jeg er ikke fra Nord-Norge, og var derfor ikke vant til nord-norsk føre i utgangspunktet, så det virket veldig skummelt å bruke piggfritt i tillegg. Men jeg ble veldig overrasket over hvor fint det har gått! Å kjøre piggfritt har gått over all forventning, sier Leitet.

Daglig bilkjøring
Også samboeren, Kåre Guttormsen, er strålende fornøyd med piggfrie dekk.
- Jeg har brukt piggfritt flere ganger tidligere, men det er Maria som har vært skeptikeren som har gjort at vi ikke har tatt overgang tidligere, sier han og humrer.
Paret bor på Tomasjord, og bruker bilen daglig.
- Siden vi bor der vi bor, og jobber der vi jobber, kjører vi stort sett langs hovedveiene. Der er det veldig ofte bar asfalt eller et godt snølag, og for de som bruker bilen på den måten vi gjør er det overhodet ingen problem å kjøre piggfritt, mener Guttormsen.

Slipper å stresse med dekkskifte
Paret har også vært på langturer, også de uten problemer.
- Vi bruker bilen «som alle andre» - vi kjører mest i byen, men drar på noen langturer i helger. Til vårt bruk er det i alle fall ingenting som gjør at vi skulle gå tilbake til piggdekk – vi har jo ikke måtte la bilen stå en eneste gang, sier Leitet.
At paret slipper å stresse med å legge om til sommerdekk på våren er også et pluss.
- Det er utrolig deilig å slippe stresset med å få på sommerdekkene innen fristen. Det er spesielt godt siden været ofte skifter på våren, sier Guttormsen.


«Kokfornøyd» med piggfrie dekk
Monika Bekkstrand (47) er strålende fornøyd med piggfrie dekk, etter å ha testet det ut gjennom en hel vinter.
47-åringen var en av de ti som ble plukket ut til å teste en vintersesong på piggfrie dekk høsten 2017. Når kalenderen viser april 2018 er hun ikke i tvil om dommen over de piggfrie dekkene.
- Jeg er rett og slett «kokfornøyd»! Jeg har aldri prøvd piggfrie dekk tidligere, men jeg er helt overbevist etter å ha prøvd det ut gjennom en hel vinter. Jeg har ikke hatt noen problemer med å kjøre piggfritt, sier Bekkstrand.Monika_31TRM_Piggfritt_H+Ñkon_Steinmo-7.jpg

Endrer kjørestil
Bekkstrand forteller at det var litt uvant å kjøre piggfritt de to første ukene etter å ha satt dem på bilen.
- Jeg var litt skeptisk i starten, for mange rundt meg sa at jeg aldri måtte tørre å kjøre piggfritt, og at det kunne føre til mange farlige situasjoner i trafikken. Jeg ble imidlertid raskt vant til nye dekk, og jeg har ikke følt meg utrygg en eneste gang. Noen må kanskje legge om til en mer passiv kjørestil med piggfritt, men jeg tror mange har godt av å være litt mer forsiktig bak rattet - uansett hvilke dekk de kjører på, sier hun.

Stor støyforskjell
Bekkstrand peker på den store støyforskjellen som en av de største fordelene med å kjøre piggfritt.
- På bar asfalt, som vi faktisk har ganske mye av her i Tromsø gjennom vinteren, er det helt fantastisk å kjøre piggfritt! Å slippe å høre på lyden av pigg mot asfalt er veldig behagelig.
Det har også 47-åringens datter merket seg.
- Hun har øvelseskjørt med to biler gjennom vinteren, en med piggdekk og en med piggfritt. Hun har faktisk påpekt at det er mer behagelig å kjøre min bil med tanke på støy, sier Bekkstrand.
Nå håper hun å se flere piggfrittsjåfører på veien til vinteren.
- Jeg kommer til å fortsette å kjøre piggfritt, og jeg har anbefalt alle jeg kjenner å «ta overgang» fra pigg, sier hun.

- En veldig positiv piggfritt-opplevelse
Tom Tornedal (42) har testen piggfrie dekk gjennom vinteren. – Det har fungert helt perfekt, sier han.
Tornedal var en av de ti som vant piggfrie dekk fra kommunen høsten 2017. Etter å ha kjørt på dekkene gjennom vinteren er han fornøyd.
- Jeg har hatt en veldig positiv opplevelse. Samtidig har vi vært heldige med været gjennom vinteren, og det har ikke vært så mange dager med nullføre som vi har hatt andre vintre. Når det er sagt har jeg kommet meg fram overalt også de dagene med nullføre, sier Tornedal.Tom Tornedal (7).jpg
Tornedal bruker bilen mye, og kjører flere titall kilometer hver dag.
- Jeg bor i Movika, har unger i barnehagen på Tomasjord, ei kone som har arbeidsplass på Kvaløya og selv studerer jeg på UiT. Det betyr at vi bruker bilen mye, så dekkene er brukt godt gjennom vinteren, sier han.

- Positivt overrasket
Tornedal har hatt èn dårlig opplevelse med dekkene i en ustrødd avkjørsel i månedsskiftet januar/februar.
- På ustrødd blankis skled jeg ut av ei avkjøring etter å ha vært på besøk, forteller han.
- Samtidig har det vært min eneste dårlige opplevelse med dekkene, og oppsummert er jeg positivt overrasket over hvor fint det har gått å kjøre piggfritt.
Tornedal forsøkte nemlig å kjøre piggfritt vinteren 2009/2010. Da hadde han en dårlig opplevelse, og lovte at han aldri mer skulle kjøre piggfritt.
- Da jeg så konkurransen meldte jeg meg på likevel, og jeg er veldig overrasket over hvor langt gummiteknologien har kommet. Disse dekkene er av en helt annen kvalitet enn dekkene jeg prøvde for åtte år siden var, sier Tornedal.

Fortsetter å kjøre piggfritt
42-åringen kommer til å sette på de piggfrie dekkene igjen når behovet for vinterdekk melder seg.
- Jeg kommer til å fortsette å kjøre piggfritt neste vinter. Kjørestøyen er langt mindre med piggfrie dekk, og det føles bra å bidra litt til en bedre luftkvalitet i byen.
Tornedal kan gjerne anbefale piggfritt til andre bilister i Tromsø.
- Man må selvfølgelig se an hvilke ruter man er helt avhengig av å kjøre, og vurdere sin egen kjørestil når man velger dekk. Jeg tror imidlertid at veldig mange i Tromsø kunne gått fra piggdekk til piggfritt uten å møte noen problemer. Jeg tror kanskje mange vegrer seg fordi de hadde en dårlig opplevelse på piggfritt for 10 år siden – eller har hørt om noen andre som hadde det. Til dem kan jeg bare si at opplevelsen er en helt annen i dag, og at teknologien har gjort mye for at piggfrie dekk har blitt langt bedre på relativt kort tid, sier Tornedal.


- Helt fantastisk å kjøre piggfritt
Agnete Kristoffersen (52) angret nesten på å ha meldt seg på konkurransen da hun ble trukket ut som vinner av et sett piggfrie dekk til sin Hyundai Santa Fe. Etter en vintersesong er hun imidlertid overbevist – og hun går aldri tilbake til piggdekk.
- Jeg kjørte piggfritt da jeg flyttet hit fra Asker for 20 år siden. Da hadde jeg en forferdelig opplevelse, og lovte at jeg aldri mer skulle kjøre piggfritt. Jeg meldte meg på konkurransen helt uten å tenke over det, og da jeg ble oppringt og fortalt at jeg vant tenkte jeg bare «jaja, dette blir jo en lite morsom vinter» og var utrolig skeptisk. Men gjett om jeg har blitt overbevist!BRUK DETTE BILDET_Agnete_Kristoffersen.jpg
Kristoffersen har nemlig ikke hatt noen problemer med piggfrie dekk gjennom vinteren, og nå lover hun å aldri gå tilbake til piggdekk.
- Utviklingen på piggfritt-fronten må ha vært enorm, for makan til grep på veien har jeg ikke vært borti før – heller ikke på piggdekk. Jeg ser overhodet ingen grunn til å gå tilbake til pigg etter denne opplevelsen.

Kjører mye
52-åringen kjører mye bil – både til og fra jobb i Breivika hver dag, i tillegg til at hun har hester på Håkøya som må stelles daglig.
- I starten var jeg utrolig skeptisk, og parkerte heller et stykke unna stallen enn å kjøre opp den siste islagte bakken. Men den dagen jeg hadde med meg tunge fôrsekker tenkte jeg at jeg måtte prøve å kjøre opp for å slippe å bære så tungt, og jeg kom meg opp uten problem. Gjennom vinteren har det vist seg at alle «piggfritt-utfordringene» jeg har sett for meg kun har sittet i hodet, for dekkene er det overhodet ikke noe galt med, sier hun.
Kristoffersen har også måtte hjelpe andre piggdekksjåfører i nød, på steder hvor hun selv har tatt seg fram uten problem.
- Jeg har måttet trekke min datters piggdekkskodde bil ut av avkjøringen vår, og heller ikke det har medført at min bil har glippet taket. Det har jeg hatt det litt morsomt med, humrer hun.
Nå kjører også datteren hennes piggfritt.

Mer oppmerksom
Kristoffersen har opplevd at bilen har sklidd èn gang i løpet av vinteren – og etter det la hun til seg vanen å holde bedre avstand til bilen foran.
- På en måte kan man si at jeg har blitt en bedre sjåfør av å kjøre piggfritt, på den måten at jeg er mer oppmerksom på avstand til andre biler.
Kristoffersen vil anbefale andre å prøve ut piggfrie dekk.
- Jeg har bare kjørt piggfritt på min bil, og jeg kan velge om jeg vil ha to- eller firhjulstrekk – så det må man jo ta med i betraktningen. Når det er sagt har jeg kun gode opplevelser med piggfritt, og jeg kommer definitivt til å fortsette å kjøre piggfritt. Lydnivået, kjørekomforten og grepet på veien er noe helt annet enn med pigg. I tillegg er det veldig behagelig å slippe å stresse med å legge om til sommerdekk, og behagelig å vite at jeg kan sette på mine vinterdekk når som helst til høsten – uten å måtte vente til 1. oktober.


- Vi har følt oss trygg med piggfrie dekk
Bård Henry Landsem Paulsen (30) er strålende fornøyd etter å ha testet ut piggfrie dekk for første gang.
- Vinteren på piggfrie dekk har vært veldig bra! Jeg fikk raskt bekreftet at dette er gode dekk som har gitt hele familien en god trygghetsfølelse. Vi har følt oss trygg i bilen hver dag gjennom vinteren, sier småbarnsfaren.
Paulsen har aldri kjørt piggfritt før, og var spent da han fikk satt på dekkene i fjor høst.Bård Henry Landsem Paulsen.jpg

- Problemfritt
- Jeg har ikke hatt noen problemer som piggfrittsjåfør i vinter. Det har vært en del glatte dager i vinter, men både bakkestart og bremselengde har gått fint, sier Paulsen, som kjører en Mazda 6 med forhjulstrekk.
Paulsen påpeker at glatte veier er glatte både for sjåfører som kjører med piggfrie dekk og piggdekk.
- Jeg tenker selvfølgelig på at det er glatt, og tilpasser kjørestilen min når det er speilblank is på veien, men det gjør jeg uansett hvilke dekk bilen er skodd med. Jeg føler at vi har fått testet ut dekkene på de fleste forhold, også de verste dagene, og det har vært problemfritt, sier han.

Vil fortsette å kjøre piggfritt
Paulsen kommer til å fortsette å kjøre på piggfrie dekk, og forteller at han vil velge piggfritt også neste gang han trenger nye vinterdekk.
- Det er veldig behagelig å kjøre på piggfrie dekk, og det er faktisk bar asfalt her i Tromsø store deler av året. Når både komforten og miljøgevinsten er så stor med piggfrie dekk, og jeg ikke har hatt noen dårlige opplevelser, kan jeg trygt si at jeg vil fortsette å kjøre piggfritt, sier Paulsen.

Anbefaler andre å prøve
30-åringen tror det finnes mange sjåfører i Tromsø som kunne gått over til piggfrie dekk uten problem.
- Jeg kan helt klart anbefale piggfritt til andre sjåfører i Tromsø. Man må selvfølgelig ta det med i vurderingen hvis man bor på toppen av en av de bratteste bakkene i Tromsø – men det er jo tross alt flere i byen som ikke bor på toppen av disse bakkene. De gangene vi har kjørt i bratte bakker har vi kommet oss fram uten vanskeligheter, sier han.


- Jeg vil absolutt anbefale piggfritt
Etter en hel vintersesong på piggfrie dekk er ikke Ingrid Aunegård (33) i tvil: Bilen beholder de piggfrie dekkene.
- Testperioden denne vinteren har gått over all forventning, sier Aunegård.
Hun var skeptisk til piggfrie dekk etter å ha prøvd det ut for ni år siden. Etter å ha kjørt 2017/2018-vinteren på piggfrie dekk er hun imidlertid overbevist.Ingrid Aunegård (4).jpg
- Piggdekkene ligger faktisk i uteboden enda, for i starten turte jeg ikke å selge dem i tilfelle vi ikke skulle føle oss trygge med piggfrie dekk. Det har utvilsomt vært en stor utvikling på piggfrie dekk siden sist jeg testet det ut. Jeg var skeptisk da jeg først fikk dekkene, men gjennom vinteren har jeg blitt overbevist – og vi kommer til å fortsette å kjøre piggfritt. Vi har ikke hatt noen problemer med å komme oss fram, selv på de glatteste dagene.

Anbefaler andre å prøve
Aunegård har ingen problem med å anbefale andre Tromsø-sjåfører å teste ut piggfritt, og har en klar oppfordring til alle som har planer om dekkinnkjøp.   
- Jeg vil absolutt anbefale piggfritt, og jeg vil oppfordre alle til å velge kvalitetsdekk når de skal kjøpe nye dekk - kanskje spesielt når man skal kjøpe piggfritt.

Defensiv kjørestil
Aunegård forteller at hun har lagt seg til en litt mer defensiv kjørestil gjennom vinteren.
- I byen må man roe litt ned, men jeg tror veldig mange har godt av å legge seg til en litt mer defensiv kjørestil.
Høsten 2016 kjøpte 33-åringen seg også el-sykkel, som hun bruker til og fra jobb flere dager i uken. Det har også gjort at hun har lagt ekstra godt merke til vei- og svevestøvet i Tromsø.
- Det føles veldig bra å ikke være en av dem som bidrar til at vi sliter med så mye støv i Tromsø, gjennom både å bruke bilen mindre og å kjøre på piggfrie dekk. Som syklist er mindre støv i lufta den viktigste grunnen til å kjøre piggfritt. Som bilist er jeg også veldig fornøyd med at støynivået er mye lavere enn med piggdekk.


- Jeg vil virkelig anbefale piggfritt
Marius Kansel Korneliussen (36) er hundre prosent overbevist om at piggfritt fungerer best, etter å ha testet piggfrie dekk gjennom en vinter.
Korneliussen har eid over 20 biler, men alle har vært skodd med piggdekk. Etter å ha testet ut piggfrie dekk gjennom vinteren 2017/2018 er han imidlertid overbevist;
- Jeg fortsetter utvilsomt å kjøre piggfritt, sier han.Marius Kansel Korneliussen (8).jpg

- Behagelig kjøreopplevelse
- Vintersesongen startet som forventet, med nattefrost og bare veier. Da var det strålende å kjøre piggfritt, og veldig behagelig å slippe støyen fra piggdekkene. I mellomperioden med skiftende vær og sporete veier kan det være vanskelige kjøreforhold uansett hvilke dekk man bruker, men da vinteren la seg var det utvilsomt helt uproblematisk å kjøre piggfritt, forteller Korneliussen.
Også i overgangsperioden mellom vinter og vår trekker Korneliussen fram fordeler med piggfritt kontra piggdekk.
- Også på våren er det mye av kombinasjonen bare veier og nattefrost. Da føles det bra å kjøre piggfritt, og ikke minst slipper man å høre på lyden av pigg mot bar asfalt. Man sliter også mye mindre på både dekk og asfalt ved å bruke piggfrie dekk i denne perioden.

Mye debatt
Korneliussen bor på Solligården og kjører daglig for å komme seg på jobb i sentrum, og gjennom testperioden har han engasjert seg i mange piggfritt-debatter på sosiale medier.
- Jeg tror nok en del har hørt noen «gamle rykter» om dårlige piggfrittopplevelser, og argumenterer ut fra det – uten å teste ut dekkene selv. Vinteren 2017/2018 kjørte jeg over 5.000 kilometer, og jeg har følte meg trygg på dekkene hele veien, sier han.
Han peker også på at utviklingen av piggfrie dekk har gått raskt de siste årene.
- Når jeg snakker ut fra min egen opplevelse så vil jeg virkelig anbefale piggfritt, både med tanke på kjøreopplevelse, mindre kjørestøy og ikke minst at den lokale luftkvaliteten ikke påvirkes like negativt av bilkjøring på piggfrie dekk som den gjør med piggdekk.
 

Hvorfor skal jeg bytte til piggfrie dekk?

  • Piggfrie dekk gir lavere drivstofforbruk, bedre kjørekomfort og mindre støy i og utenfor bilen.
  • Piggfrie dekk forurenser lufta mye mindre enn piggdekk gjør. 
  • Du kan legge om til piggfrie vinterdekk når du vil. Du kan også drøye så lenge du vil med å legge om til sommerdekk på våren. Piggdekksesongen i Tromsø er imidlertid bare mellom 16. oktober og 1. mai. )

Dette mener dekkekspertene om piggfritt

Dekkekspert.JPG
Tom Remi Hansen, avdelingsleder ved Dekkteam i Tromsø, og Mette Ahlquist, dekkekspert hos Vianor, kjører begge piggfritt, og er trygg på å kunne anbefale det til kundene sine.

- Det er mange påstander og meninger om piggfrie dekk, og noen stemmer mens andre ikke stemmer. Jeg anbefaler flere av kundene mine å kjøre piggfritt, og så langt er det bare èn som har vært misfornøyd, sier Ahlquist.

Bedre grep med piggfritt
Hun forteller om en rivende utvikling i produksjon av piggfrie dekk.
- De piggfrie dekkene vi selger i dag holder en helt annen standard enn de gjorde for ti år siden.
Tom Remi Hansen er enig.
- Piggfrie dekk er konstruert slik at det har seiper som er bygget lenger ned i hjulet enn på piggdekk. Det har en mykere gummi, og tester som er gjort av flere bilorganisasjoner, inkludert NAF, viser at når et dekk har seks millimeter, så er det piggfrie dekk som har desidert best grep. Det har jeg også opplevd selv, etter å ha kjørt 60.000 kilometer i året på piggfrie hjul, sier Hansen.

Ta vare på dekkene!
Dekkekspertene peker på at vedlikehold og oppbevaring av dekk er viktig, uansett om du velger dekk med eller uten pigg.
- Dekk som står lagret i solsteiken på plattingen gjennom sommeren blir steinharde – mens dekk som lagres på et tørt, mørkt og kaldt sted har en mye lengere levetid, sier Hansen.
- I tillegg er det viktig å spyle av dekkene sine fra tid til annen med rent, varmt vann. Grus, salt og skitt fester seg til dekkene, og en rask dekkvask kan gjøre en stor forskjell i kjøreopplevelsen. Lufttrykk er også veldig vesentlig – spesielt for vinterhjul –, og dette må kontrolleres jevnlig. Vi anbefaler å fylle cirka 0,2 bar mer i vinterhjulene, fordi luften siver raskere ut av dekket ved lavere temperaturer, sier han.

Velg dekkene som passer deg
Verken Hansen eller Alquist kan garantere at piggfrie dekk passer for alle, men de mener bestemt at enn større andel av dagens tromsøbilister kan kjøre piggfritt.
- Man må selvfølgelig se an hvilke forhold man kjører på, hvor avhengig man er av å ha tilgang til bilen 24 timer i døgnet hele året gjennom, i tillegg til hvor man bor, sier Ahlquist.
Hansen har selv sverget til piggfrie dekk i 16 år, og ser gjerne at flere av hans medbilister skor seg uten pigger.
- En av de mange fordelene med å kjøre piggfritt er imidlertid at man kan legge om til vinterdekk tidligere dersom man er usikker på føret eller skal ut på langtur. Forskjellen mellom piggfrie dekk og piggdekk er helt minimal i dag – kun på våt og speilblank is har nye piggdekk bedre gripeevne enn piggfritt. I tillegg har du en langt mer behagelig kjøreopplevelse på piggfrie dekk, blant annet fordi det gir mindre støy og sitter bedre på veien, legger Hansen til.
 

Farlig støv i Tromsø

I januar 2016 endret regjeringen grenseverdien på svevestøv i hele landet. Det betyr at det Tromsø kommune maksimalt kan ha 30 dager med høyere andel svevestøv i bylufta enn det som er tillatt (50 mikrogram per kubikkmeter). I 2016 hadde vi i Tromsø imidlertid 42 overskridelser av svevestøv (PM10) i Hansjordnesbukta, og 17 overskridelser på Tverrforbindelsen.

Med bakgrunn i dette har Tromsø kommune blitt pålagt å gjennomføre en handlingsplan for å få ned svevestøvandelen i Tromsø. I samarbeid med Troms fylkeskommune og Statens vegvesen har administrasjonen i Tromsø kommune utarbeidet en handlingsplan for å få bukt med svevestøvet. 

Følgende punkter ble vedtatt av kommunestyret sommeren 2017:
  • Det innføres en rabattordning i bompengesystemet for de som kjører piggfritt.
  • Kommunen og vegvesenet må kontinuerlig gjennomføre holdnings- og informasjonskampanjer med målsetting om å øke piggfriandelen til 50 % innen 2025. 
  • Kommunen og vegvesenet må øke innsatsen for renhold av vegene gjennom hele året, også i kuldeperioder.
  • Kommunen og vegvesenet bør øke bruken av magnesiumklorid som middel for friksjon, støvdemping og støvbinding på de mest trafikkerte vegstrekningene, sammen med økt renhold av vegene.
  • Kommunen og vegvesenet skal i størst mulig grad bruke vasket strøsand.
  • Gjennom prosjektet Tenk Tromsø gjennomføres langsiktige tiltak for å begrense veksten i biltrafikken og redusere svevestøvproblemet.
  • Kommunestyret ber om å få vurdert den økonomiske konsekvensen av å innføre ei panteordning på piggdekt. Kommunestyret delegerer til formannskapet å ta stilling til ordninga.
  • Det settes opp 2-3 nye luftmålere/støvmålere på andre deler av Tromsøya enn der dagens målere står.

Når er det mye svevestøv?

Det er mye svevestøv i tørre perioder i piggdekksesongen, gjerne i oktober-desember og mars-mai. Laboratorieundersøkelser viser at piggdekk sliter vegbanen mange ganger mer enn piggfrie dekk og sommerdekk. Siden svevestøv i Tromsø hovedsakelig skyldes bruk av piggdekk har vi ikke problemer med svevestøv om sommeren.
 
Nedbør og fuktighet renser lufta, men når vegen er våt slites den raskere. Mye nedbør kan i tillegg dra med seg jord og skitt ut på vegen. Når det tørker opp vil det derfor kunne støve mer enn før det kom nedbør. Støv samles også over tid i motsetning til NO2 som blåser vekk eller fortynnes, siden støvet kan falle ned på vegen igjen ved lite trafikk eller ved nedbør, for så å virvles opp igjen når det blir tørt og mer trafikk.

Her kan du til enhver tid se hvor mye svevestøv det er i Tromsø. 

Hva er svevestøv og hvor kommer det fra?

Lovverket skiller mellom svevestøv PM2,5 og PM10, basert på støvkornenes diameter: Alt støv med diameter mindre enn 10 µm (mikrometer, eller tusendels millimeter) kalles altså PM10. PM2,5 inngår i PM10: PM10 = PM2,5 + PM2,5-10.
Svevestøv større enn 2,5 µm (PM2,5-10) eller “grovt” svevestøv, stammer fra mekanisk slitasje, som asfaltslitasje fra piggdekk eller byggeaktivitet. Når vi puster inn grovt svevestøv, fanges det vanligvis opp av flimmerhår og andre forsvarsmekanismer i øvre luftveier.
Svevestøv mindre enn 2,5 µm (PM2,5) eller ”fint” svevestøv, stammer fra fyring, eksos og annen forbrenning, samt noe bidrag fra mekanisk slitasje. Fint svevestøv kan trenge helt ned i lungeblærene.

Hvor kommer svevestøvet i Tromsø fra?

  • Piggdekk som sliter asfalt var hovedårsaken i over 90 prosent av tilfellene med for mye PM10. Renholdet og støvdempingen er svært ressurskrevende
  • Bygg og anleggsvirksomhet kan gi PM10 nær anleggsplassen
  • Fyrkjeler og vedfyring kan bidra i kalde perioder. Fyring gir mest PM2,5
  • Eksos gir noe PM2,5, men mest NO2.
  • Bål og brenning kan gi mye PM2,5 lokalt.

Alvorlige helseskader fra svevestøv

Svevestøv kan også gi mer alvorlige helseskader. Svevestøv kan blant annet:
  • Bære allergener og påvirke utvikling av allergier.
  • Forsterke astma og allergi.
  • Bidra til å utvikle KOLS.
  • Bidra til å utvikle lungekreft.
  • Bidra til å utvikle, samt forsterke hjerte- og karsykdommer.
  • Tas opp i blodet og øke risikoen for hjerteinfarkt gjennom å øke koaguleringen i blodet, forstørre hjertet og forstyrre hjerterytmen.
Utsatte grupper er særlig barn og unge, samt eldre og personer som allerede har hjerte- eller lungesykdom.  
Lær mer om luftforurensning, regelverk, helse og utsatte grupper i Folkehelseinstituttets faktaark eller på www.luftkvalitet.info
 

Myter om svevestøv og vinterdekk

«Luftmålestasjonen ved Hansjordnesbukta måler støv fra tunellen»
Tunellen suger hovedsakelig luften innover. Den gir ikke tilførsel av svevestøv til målepunktet.

«Må ha piggdekk for å gi kjørebanen mer friksjon for andre uten piggdekk»
Det er en fordel for friksjonen i vegbanen om inntil 10 % av bilene benytter piggdekk. Dette vil bli ivaretatt av kjøretøy som uansett må ha piggdekk for å være i beredskap/ drift.

«Grusing/salting av vei lager svevestøv»
Veier saltes blant annet for å holde vegen fuktig, slik at vi kan unngå at svevestøv virvles opp fra vegen. Noe salt kan forekomme i svevestøv, men det utgjør ingen helserisiko, siden det raskt løses opp og skilles ut fra kroppen. Asfaltstøv irriterer derimot luftveiene svært lenge, fordi kroppen ikke klarer å kvitte seg med det. 

«Piggdekk er tryggest»
Helt nye piggdekk av god kvalitet kommer gjerne litt bedre ut i dekktester enn piggfrie dekk. Likevel skjer det like mange uhell og ulykker med piggdekk, som med piggfrie dekk. Vær oppmerksom på at piggdekk kan gi deg en falsk trygghet, slik at du ubevisst kjører litt fortere og mer aggressivt enn du ellers ville gjort. 

«En elbil er miljøvennlig uansett om den bruker piggdekk»
En elbil er helt klart mer miljøvennlig enn en bensin- eller dieselbil når det gjelder klimagasser (CO2 etc.). Men en elbil med piggdekk er mye verre for den lokale luftkvaliteten (svevestøv), enn en bensin- eller dieselbil med piggfrie dekk. 

«Piggfrie dekk gjør veien glattere»
Piggdekk skraper opp noe is på veiene, men det holder at kun ti prosent av bilistene kjører med piggdekk for at denne effekten skal opprettholdes. Med besøkende kjøretøy, utrykningskjøretøy, brøytebiler, beredskapskjøretøy og lignende, når vi raskt ti prosent piggdekkandel.