Velkommen til nye nettsider

Vi har lansert splitter nye nettsider, som skal gjøre det lettere for innbyggerne å finne fram og løse sine oppgaver. Nettsidene har fått et skikkelig ansiktsløft, og er tilpasset alle digitale flater.

Illustrasjonsfoto med mobil som viser nettsidene.

Siste oppdatering 08. feb 2024, kl. 8:48

Publisert 19. mai 2021

– De nye nettsidene setter innbyggerne i fokus, og vi har lagt mindre vekt på hvordan kommunen er organisert. Målet er at det skal være lett å finne det du trenger, forstå det du finner og bruke det til det du skal. Derfor har innholdet fått en ny struktur og en ordentlig språkvask, sier nettredaktør Marte Gilstad.

Nytt design og ny logo

I tillegg til en stor gjennomgang av innholdet, har nettsidene fått et helt nytt design.

– Nettsidene har fått et skikkelig ansiktsløft, blant annet med nye ikoner og nytt søkeboksdesign, for å skape en tydeligere Tromsø-identitet. Det nye designet er stilreint og tilpasset alle digitale flater, siden de aller fleste bruker nettsidene våre på mobil, forteller Gilstad.

I designløftet presenterer vi også en ny, stilistisk logo. Logoen er jobbet fram av kommunens egen designer, Birgitte Blandhoel, og det danske designbyrået Peytz.

– Logoen er en forenklet og modernisert rein, på blå bakgrunn med krone, som er basert på Tromsøs kommunevåpen. Vi bærer med oss både tradisjon og historie inn i en ny og moderne logo, med en høyreist og stolt rein. I logoen bruker vi kun Tromsø – ikke Tromsø kommune. Dette har vi gjort for å tydeligere Tromsø som ett fellesskap, sier kommunikasjonssjef Pål Jakobsen.

Klarspråk i kommunen

I arbeidet med nye nettsider er det også lagd en ny innholdsstrategi og en ny språkprofil for kommunen. Disse skal brukes av alle som kommuniserer på vegne av kommunen.

– Alle skal forstå informasjonen de får fra Tromsø kommune, og det er vårt ansvar. Vi har derfor rendyrket en innholdsstrategi som skal gjøre det enkelt for innbyggerne å finne fram på nettsidene, og en språkprofil som bygger på klarspråkarbeidet i kommunen, forklarer Gilstad.

Om prosjektet

Tromsø kommunes nye nettsider er bygd i Drupal, en publiseringsløsning basert på åpen kildekode. I praksis betyr dette at vi har bygd opp de nye nettsidene fra bunn, og har all frihet vi ønsker til å videreutvikle brukervennlige løsninger, tilpasset våre innbyggeres behov. Det er den lokale leverandøren Ramsalt Lab som har levert de nye nettsidene, i samarbeid med det danske designbyrået Peytz og kommunens egne medarbeidere.

– En løsning basert på fri programvare gjør det enkelt for oss å dele med andre. Det sparer oss også for kostnader, samtidig som deling av kode sikrer både effektivitet og kvalitet i videreutvikling av nettsidene, sier Jakobsen.

Prosjektet ble opprettet i tråd med Tromsø kommunes digitaliseringsstrategi og handlingsplan for digitalisering. Prosjektet er organisert under seksjon for kommunikasjon.

Nettsidene er kommunens viktigste kommunikasjonskanal til innbyggere, næringsliv og organisasjoner. Prosjektet har kostet rundt 3,4 millioner kroner. Årlig driftsbudsjett ligger på omtrent 800.000 kroner.