Bli med på sykkelfesten – der du er!

5. august 2021 er det igjen duket for sykkelfest i Tromsø, med flere av verdens aller største profiler på startstrek. Blant andre ikonet Peter Sagan, OL-bronsevinner Alexander Kristoff og ikke minst hjemmehåpet og Tromsø-gutten Andreas Leknessund.

Folk som heier på passerende syklister.

Medlem i

2 years 9 months

Siste oppdatering 25. okt 2021, kl. 13:57

Publisert 26. jul 2021

14:20 går startskuddet i det som utvilsomt vil bli en intens etappe.

Vi vil oppfordre byens befolkning til å holde god avstand og følge de gjeldende retningslinjene til FHI. Dersom vi tar hele løypa i bruk, har vi mer enn nok plass til at alle som vil kan oppleve rytterne på nært hold. På denne måten kan vi lage en trygg og smittevennlig sykkelfest.

Etappen starter sør i Tromsø sentrum, sykler rundt Kvaløya og deretter tilbake til Tromsøya, hvor syklistene gjennomfører en rundløype sør på øya tre ganger, før de til slutt dundrer over målstreken på Strandvegen ved tunellinnslaget nedenfor fylkeshuset, i det som fort kan bli en thriller av en massespurt.

Her ser du kartet for Tromsø-etappen:

Vi oppfordrer alle til å ta turen ut og få med dere noen av verdens aller fremste sykkelprofiler sykler gjennom Tromsøbyen og ikke minst idylliske Kvaløya.

Rittet starter som nevnt 14:20 i sentrum sør ved tunnellinnslaget. Rytterne passerer Eidkjosen omtrent 14:45 og Larseng 15:05.

Deretter ankommer de Brensholmen rundt klokken 16:00 og passerer Kattfjordeidet ca. 16:45.

Første runde opp Holtvegen vil bli rundt kl.17:10, før de skal gjennom rundløypa tre ganger via sentrum. Målgang vil bli rundt klokken 18:00 ved tunellinnslaget på Strandvegen.

Her kan du lese hvordan trafikkbildet i byen påvirkes av etappen.

Vi håper byens befolkning kommer ut i gatene for å skape en sykkelfest denne torsdag. Vi minner igjen på at vi fortsetter med det gode fellesskapet vi hele veien har utvist – og holder avstand mellom hverandre, slik at vi unngår smitte.

Dersom du har noen flere spørsmål knyttet til Arctic Race of Norway i Tromsø kan du ta kontakt med Tromsø kommunes prosjektleder Rune Kufaas på telefon 901 73 461 eller mail rune.kufaas@tromso.kommune.no.