Husk å forlate naturen #LikeFinSomFør

Når du drar på tur, gjør det gjerne så sporløst som mulig. Ta gjerne med mer søppel hjem enn det du selv har med deg – og vis det på Instagram.

Plast som er plukket på en strand og samlet sammen i en dagligvarepose.

Siste oppdatering 04. nov 2021, kl. 15:49

Publisert 09. jul 2021

Vi oppfordrer alle som ferdes i tromsønaturen til å ta godt vare på den.

I Tromsø har vi 1440 kilometer med kystlinje og mye flott natur å ta vare på. Derfor er vi med i Hold Norge Rent sin nasjonale kampanje #LikeFinSomFør – og det kan du også.

Kampanjen skal inspirere turfolk og ferierende i Norge til å ta vare på stedene de besøker, og minne oss alle om å ferdes så sporløst som mulig i naturen.

Bli med på dugnaden! Vis oss på Instagram at du forlater naturen #LikeFinSomFør

Vis omtanke for naturen og andre som ferdes

Vår arktiske og stedvis sårbare natur krever omtanke fra deg som ferdes for å forbli slik vi ønsker at den skal være.

Det er enkelt å vise omtanke. Ta gjerne med en ekstra pose på tur slik at du kan ta litt mer søppel med hjem enn det du ellers ville gjort. Om alle tar med litt, så bidrar vi stort når vi er mange som bidrar.

Ta hensyn når du rydder stranda

I Tromsø har vi lenge vært opptatt av strandrydding. Tør vi påstå at vi har Norges reneste strender? (VisitTromsø.no).

Selve søppelplukkingen i strandområdene gjennomføres av ildsjeler og frivillige.

Remiks er en god informasjonskilde for deg og andre som ønsker å levere avfall fra en strand som er ryddet.

Vi setter pris på alle som ønsker å plukke søppel i strandområdene, men ber samtidig alle strandryddere om å ta spesielt hensyn til fugl og annet vilt i hekke- og ynglesesongen, som varer til midten av juli.

Sjekk om du kan få pengestøtte

Om du har en plan for en større ryddeinnsats, så er du velkommen til å forhøre med kommunens Ren Kyst-prosjekt, som kanskje kan bistå med midler, altså pengestøtte til ryddetiltaket.

Besøk gjerne også RyddeNorge.no, et nasjonalt verktøy for frivillig opprydding.
Der kan man arrangere og delta i ryddeaksjoner, vise hvor man har ryddet, og finne nyttig informasjon og veiledning om opprydding.

Og husk: Har du vært på tur? Forlat naturen #LikeFinSomFør

Her har et svaberg akkurat blitt ryddet ren for søppel på Sessøya.
Begge foto: Bo Eide