Skolestart 2021 er mandag 23. august

Alle skolene i Tromsø kommune starter mandag 23. august. Denne høsten starter over 900 seksåringer på skolen.

Førsteklassing Solneset skole

Siste oppdatering 28. jun 2023, kl. 13:42

Publisert 16. aug 2021

Aleksander Torbergsen-Haugen (6) gleder seg til skolestart og til å begynne i første klasse på Solneset skole i Hamna. Der har han to storesøsken som går fra før.

– Det blir bra – superdupert! sier han.

Som de fleste andre førsteklassinger har han noe han gleder seg til og også noe han ikke gleder seg så mye til.

– Jeg gruer meg til lekser, men gleder meg til å gjøre ting på data på biblioteket.

Hva gleder du deg aller mest til med å begynne på skolen?

– Å ha svømming og mat og helse, men det er en stund til.

Har du førsteklassing? På skolenes egne hjemmesider vil du før skolestart finne oppmøtetidspunktet.

Her finner du skoleruta.

Skolehverdagen og korona

I Tromsø planlegges det å åpne skoleåret på grønt nivå, etter trafikklysmodellen. Da kan skolehverdagen gjennomføres tilnærmet normalt, og det er ikke behov for organisering i kohorter. Det vil fremdeles være noen smitteverntiltak:

• Ingen syke skal møte på skolen, selv med milde symptomer.
  • Det er viktig å holde avstand der det er mulig.
  • Normalt renhold og god håndhygiene.

Se koronatiltak i skole og barnehage.

Testing kan erstatte smittekarantene for skoleelever. Dermed trenger ikke hele klasser eller trinn settes i karantene hvis det dukker opp smittetilfeller.

Her kan du lese mer og holde deg oppdatert om koronasituasjonen i Tromsø.