TJFF gjenopptar skyting i Tromsdalen

Tromsø jeger- og fiskeforening (TJFF) har orientert om at de vil gjenoppta skyting på leirduebanen i Tromsdalen, mandag til torsdag, i perioden 5. august til og med 8. september.

Kart over Tromsdalen

Medlem i

2 years 9 months

Siste oppdatering 04. nov 2021, kl. 15:49

Publisert 04. aug 2021

- Vi beklager at skytterne tar opp aktiviteten, og med det begrenser allmenn ferdsel i området. Skytingen og de sperringer som er satt opp vil sterkt redusere tilgang til et av Tromsøs mest brukte turområder, i en periode hvor veldig mange ønsker å være på tur i nærområdet. Område som nå sperres, er også mye brukt av barnehager, skoler og foreninger, sier direktør Mette Mohåg i avdeling for bymiljø.

Tromsø kommune har gitt TJFF tilbud om å dekke inn til 150.000 kroner i leieutgifter for å flytte skyteaktiviteten i et år til den godkjente banen på Åbornes i Karlsøy kommune. Dette tilbudet er ikke besvart. Arbeidet med å etablere et varig alternativ for skytterne pågår.

Statsforvalteren i Nordland omgjorde i april et vedtak der kommunen tidligere har avslått en søknad fra TJFF om dispensasjon til å kunne skyte i Tromsdalen. Statsforvalteren mener skytebanen er lovlig etablert. Dette vedtaket bestrider Tromsø kommune, og har sendt anmodning til kommunal- og moderniseringsdepartementet om omgjøring. Kommunen mener også at å sperre av stier og store turområder kan være i strid med privatrettslige forhold – og ikke omfattes av Statsforvalterens vedtak.