Alt du trenger å vite om Arctic Race of Norway i Tromsø

5. august 2021 er det igjen duket for sykkelfest i Tromsø. Klokken 14:20 går startskuddet i det som utvilsomt vil bli en intens etappe. Også i årets race stiller noen av verdens beste syklister til start.

Arctic Race i Tromsø

Siste oppdatering 01. des 2021, kl. 15:15

Publisert 26. jul 2021

Sykkelløpet vil påvirke trafikken og kollektivtransporten. Her under kan du lese om de trafikale endringene. La det blir en trygg og smittevennlig sykkelfest. Publikum oppfordres til å holde avstand, vise hensyn og følge gjeldende smittevernråd.

Flere av verdens beste syklister stiller på startstreken 5. august, blant andre ikonet Peter Sagan, OL-bronsevinner Alexander Kristoff og ikke minst hjemmehåpet og Tromsø-gutten Andreas Leknessund. Etappen starter sør i Tromsø sentrum, så sykler de rundt Sydspissen på Tromsøya til Kvaløya, via Brensholmen og deretter tilbake til Tromsøya. Her gjennomfører syklistene en rundløype sør på øya tre ganger, før de til slutt dundrer over målstreken ved tunellinnslaget nedenfor fylkeshuset.

Her finner du kartet for etappen i Tromsø:

Kart som viser løypen syklistene i Arctic Race skal kjøre på Tromsøya og Kvaløya.

Her kan du se oversikt over estimert passeringstidspunkt langs løypa.

Trafikale endringer

Årets etappe går på en torsdag, som normalt sett er betraktelig langt mer trafikkert enn søndager. Derfor ber vi alle som skal ferdes trafikken denne dagen, om å sette seg inn i hvordan årets etappe vil påvirke trafikkbildet på Tromsøya og på Kvaløya.

Vær oppmerksom på at også trafikken til og fra Tromsø lufthavn vil bli begrenset. Det er derfor viktig at de som skal reise, planlegger turen sin ut fra den informasjon som framkommer i denne artikkelen. Kollektivtransport – herunder buss og taxi – vil få anledning til å passere. Her vil politiet regulere trafikken i én retning av gangen – og derfor bør man påregne litt lengre reisetid enn normalt.

Her kan du se hvordan veiene blir regulert torsdag 5. august.

Busstoppene i sentrum vil bli flyttet til nordlige delen av byen, i områdene rundt Storgata og Skippergata.

Se kart over midlertidige bussholdeplasser i sentrum:

Gjennomføringen av Arctic Race of Norway får konsekvenser for kollektivtrafikken i perioden 5.-8. august.

Vi setter opp ekstra busser til og fra Kvaløya under gjennomføringen av Arctic Race of Norway torsdag 5. august. I tillegg går det gratis shuttlebuss kontinuerlig mellom bussterminalen i Giæverbukta og flyplassen i tidsrommet fra kl. 12:00 – 18:00. Les mer om shuttlebusser og ekstrabusser her.

Tromsøbrua er åpen som normalt.

Frivillig løypevakt

Til etappen som gjennomføres i Tromsø trenger vi 200 frivillige løypevakter. Sammen med politi og militærpoliti skal vaktene sørge for et trygt arrangement. Alle foreninger og lag har mulighet til å stille med frivillige. For hver frivillig som stiller vil det tilfalle en inntekt på 500-750 kroner (avhengig av vaktlengde).

Dersom du og ditt lag er interessert i å være frivillig, kan du lese mer om det her.

Avslutningsvis ønsker vi å invitere byens befolkning ut i gatene for å skape en sykkelfest denne torsdagen. Vi minner igjen på at vi fortsetter med det gode fellesskapet vi hele veien har utvist – og holder avstand slik at vi unngår smitte.

Dersom du har noen flere spørsmål knyttet til Arctic Race of Norway i Tromsø kan du ta kontakt med Tromsø kommunes prosjektleder Rune Kufaas på telefon 901 73 461 eller e-post rune.kufaas@tromso.kommune.no.