Lesesirkel: Darayas hemmelige bibliotek

- Legg til i kalender2021-12-14 17:00:002021-12-14 18:00:00Title En liten teaser til vår engelskspråklige «pop-up» lesesirkel den 14. desember (som dessuten er vår siste for i år): en kort presentasjon av The Book Collectors of Daraya av Delphine Minoui.Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

The Book Collectors of Daraya, somkom ut på fransk i 2018, handler om hvordan en gjeng unge, fredselskende rebeller bygde sitt eget bibliotek i en bombetruet kjeller i Daraya, Syria. Som et fort mot krigen, eller som en human motvekt mot uhyrlighetene ved krigshandlingene; en fortrøstningsfull og lærerik oase som holdt motet oppe mens bomberegnet haglet. Delphine Minoui er fransk-iransk forfatter og journalist med hovedsete i Istanbul. Hun hadde ikke mulighet til å reise til Syria for denne boka, men har skrevet den på bakgrunn av den kommunikasjonsformen som var mulig, gjennom hakkete Skype-oppringinger, og What's app; gjennom fragmenterte piksler av fjes som tidvis er fryst til deformerte Picasso-lignende portretter på grunn av dårlig nettforbindelse. Men til tross for dårlig dokumentasjonsgrunnlag klarer Minoui å skape en helhet, en historie som henger sammen, som er både rørende og tankevekkende og som gir en unik tidsvitne-skildring fra et liv i krig.

Det startet med et bilde postet på Facebook-sida til Humans of Syria i 2015. Bildet viser to unge menn i et rom uten vindu, omgitt av bokstabler på alle kanter. Overskriften er: «The Secret Library of Daraya». En interesse fester seg hos journalisten, hun får kontakt med dem og begynner etter hvert å se at dette kan bli en bok.

I 2012 begynner Daraya, som er en liten by like utenfor Damaskus, å bli infiltrert og truet av syriske militære styrker. Under de neste 4 årene med pågående krig, samler 40 unge syriske revolusjonære sammen alle bøker de finner i byens ruiner sammen i dette biblioteket; de ordnes, katalogiseres og stables, og leses. Eierens navn blir sirlig skrevet inn i boka, slik at de kan leveres tilbake etter krigens herjinger er over. Litteraturen og kunnskapen blir noe å holde fast i, under en tid hvor ødeleggelsene er overalt og truer med å fjerne enhver form for tro og håp for framtiden. Å verne om litteraturen blir en tiltrengt flukt fra en hard virkelighet, men også en opposisjonell handling, ikke minst fordi Daraya aldri hadde et bibliotek under leder Bashar al-Assad.

Denne boka er på programmet for Litterær tirsdag i desember; et resultat av et samarbeid mellom bokklubben på Centre for Peace Studies ved Universitetet i Tromsø og Tromsø bibliotek og byarkiv. Tirsdag 14. desember klokka 18.00 kan du komme og diskutere boka med oss på vår lesesirkel, eller du kan få med deg lesesirklene på universitetet fredag 10. desember klokka 16.00.

Omtale skrevet av Anne K.

Sted: Hovedbiblioteket, møterommet plan 1
Påmelding til anne.kristine.steien@tromso.kommune.no