Forfatterbesøk: Jón Kalman Stefánsson

- Legg til i kalender2023-08-30 16:00:002023-08-30 17:00:00Title Forfatter Jón Kalman Stefánsson kommer ut med ny bok, og tar derfor for første gang turen til Tromsø på forfatterbesøk! Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Jón Kalman Stefánsson (f. 1963) er en av Islands største nålevende forfattere, og en favoritt blant kritikere og lesere både i Norden og internasjonalt.

Med romanen Sommerlys, og så kommer natten nådde den tidligere poeten for alvor ut til brede lesergrupper, og Stefánssons store internasjonale gjennombrudd kom så med den enestående trilogien om Gutten. Bøkene hans er i dag oversatt til 27 språk. Stefánsson har blitt nominert til Nordisk råds litteraturpris fire ganger i alt, og i 2017 ble han nominert til den prestisjefylte Man Booker International Prize. Han har vunnet P.O. Enquistprisen og Den store islandske litteraturprisen.

Om boka:

En mor prøver å lære sin syv år gamle sønn Yellow Submarine på munnspill, men hun dør og forsvinner inn i mørket, inn i stillheten. Noen måneder senere blir Beatles oppløst. Igjen sitter en liten gutt med enormt tomrom i livet. En distansert og alkoholisert far gjør ikke dette enklere.

Hovedbiblioteket, plan 2