Foredrag: Asbjørn Jaklin og Ingar S. Kolloen

Møt to av Norges fremste sakprosaforfattere i en samtale om motstandskamp, storpolitikk, prøvelser og eksentriske maktpersoner.

Churchill, en av de mest interessante og sentrale aktørene fra andre verdenskrig, var besatt av Norge og ønsket en storinvasjon på norsk jord. Asbjørn Jaklin har studert en mengde kilder og funnet oppsiktsvekkende informasjon om «Operasjon Jupiter».

Ingar Sletten Kolloen tar nå for seg de dramatiske og avgjørende siste månedene av krigen i Norge, og skildrer de voldsomme prøvelsene folk stod i – svik og angiveri, heltemot og offervilje, og der vennskap og familier rives i stykker.

Om bøkene

Ingar S. Kolloen: Under krigen - hvis vi overlever

Norge, 1943. Krigen står og vipper. De allierte er på fremmarsj, tyskerne taper på flere fronter. Roosevelt, Churchill og Stalin begynner å legge planer for verden etter krigen. I dette spillet er Norge en sentral brikke.

Men her til lands hersker nærmest borgerkrigslignende tilstander. Motstandsbevegelsen preges av voldsomme maktkamper. Gestapo-opprullingene fortsetter og blir bare mer og mer brutale.

Familier og vennskap brytes opp av svik og angiveri, andre styrkes av heltemot og offervilje. Titusener av nordmenn har sine nærmeste i fengsler og konsentrasjonsleirer, der fangene skal arbeide seg til døde.

Ingar Sletten Kolloens Hvis vi overlever er en frittstående bok og det siste bindet av storverket Under krigen. Kolloen tar oss med inn på møterommene, ut på slagmarkene, inn i hjemmene og tett på menneskene som levde under krigen. Alt som fortelles i Under krigen-serien, er sant. Alt har skjedd. Og det samme skjer igjen og igjen, i Afrika, i Asia – og nå også på ny i Europa.

Asbjørn Jaklin: Churchill – besatt av Norge

«Bare synet av et norgeskart satte ham i gang.»

Utsagnet er fra Churchills nærmeste militære rådgiver og viser til de utallige initiativene Churchill tok for å få andre verdenskrig utkjempet på norsk jord. Før det tyske angrepet på Norge ivret han for å gripe inn militært mot den tyske malmfrakten fra Narvik. Senere insisterte han på en storstilt D-dag mot norskekysten.

Hva ville skjedd om Churchill hadde fått det som han ønsket? 120 000 soldater, 300 fly, 100 krigsskip, samt enorme hangarskip av is (!) som var umulig å senke for tyske ubåter – alt satt inn mot kysten av Nord-Norge. «Mad plans!», svarte Churchills militære rådgivere og saboterte den britiske statsministerens ønsker. Men Churchill ga seg ikke, og krevde å få se stadig nye planer for en storskalainvasjon av Norge: «Operasjon Jupiter».

Asbjørn Jaklin har studert en stor mengde rapporter, referater, dagbøker og brev fra Churchills tid som marine- og statsminister, og har funnet oppsiktsvekkende kilder om hans gjentakende ønske om «Operasjon Jupiter». Spesielt er det også at den norske regjeringen i London ikke ble tatt med i diskusjonene, til stor misnøye og raseriutbrudd blant nordmennene.

I «Churchill – besatt av Norge» skildrer Jaklin på mesterlig vis flere ukjente sider av krigshistorien gjennom den fascinerende og eksentriske Winston Churchill

Hovedbiblioteket, plan 2