Byen etter pandemien: hva har vi lært?

Internasjonalt seminar

- Legg til i kalender2021-11-04 18:00:002021-11-04 19:00:00Title Internasjonalt seminar Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Byer over hele verden ble hardt rammet under pandemien, og for store deler av verden er pandemien langt fra over. Også i Norge har vi sett at byene har vært hardest rammet og levd under de strengeste tiltakene. Pandemien har gjort at nye spørsmål blir stilt, for eksempel rundt krav til smittevern i helsebygg. Når pandemien rammet India som verst eksponerte den det prekære ved livsvilkårene til Indias rurale befolkning, millioner av dem rettighetsløse og tvunget til å pendle til byen, men uten noe fast bosted. Og mens vi feirer gjenåpningen forsterker pandemien allerede eksisterende problemer i slummer i verdens storbyer.

Hva har pandemien lært oss om byenes motstandsdyktighet mot kriser, sjokk og stress? Hvordan kan vi utvikle byer både sosialt og fysisk på en måte som gjør oss mer forberedt på plutselige forandringer, enten de kommer i form av pandemier eller annet?

Innledere:
Raf Tuts, leder avdelingen for byutvikling i FNs bosettingsprogram (UN-Habitat). Deltar digitalt fra Nairobi.

Erik Berg, leder i Habitat Norge.
Deltar digitalt fra Oslo.

Anniken Førde, professor i samfunnsplanlegging og kulturforståelse ved UiT.

Heidi Johnsen, daglig leder i Plenum Tjenestedesign.

Jacqueline Randles, seksjonsleder for byutvikling i Tromsø Kommune.

Tone Marie Myklevoll, leder for kommunal- og byutviklingskomiteen i Tromsø Kommune.

Møteleder: Ørjan Myrvoll, sitter i styret hos Samfunnsplanleggerne.

Dato

Hovedbiblioteket, plan 2