Krig og klimakrise: konsekvenser for kvinner og barn

- Legg til i kalender2021-11-25 18:00:002021-11-25 19:00:00Title Barn og kvinners framtid og livsgrunnlag er under press – både fra væpnede konflikter og naturkatastrofer. Tromsø bibliotek og byarkiv, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Flom, sykloner, tørke og avlingssvikt som følge av ekstremvær og klimaendringer gir dramatiske konsekvenser for mange mennesker i ulike deler av verden, og spesielt konsekvenser for kvinner og barn. Skolegang, livsgrunnlag og en trygg framtid står på spill.

Krig og katastrofer rammer skjevt og vil tvinge et økende antall mennesker på flukt. Både selve flukten og opphold i ulike leire gir forskjellige utfordringer for menn og kvinner, voksne og barn. Konflikter og katastrofer kan likevel forløse nye ressurser og tvinge fram kreative løsninger. Barn krever i tillegg å bli hørt i klimasaken, og at voksne tar deres framtid på alvor. Vi spør: Hvordan blir kvinner og barn rammet av krig? Og hvordan vil verden bli for barn født i 2020 sammenlignet med for dem som ble født i 1960?

Innledere:
Monica Sydgård, leder for Redd Barnas Norgesprogram.
Kristin Sørung Scharffscher, førsteamanuensis i samfunnssikkerhet og beredskap ved Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging ved Universitetet i Stavanger.

Møteledelse ved Tromsø Soroptimistklubb

Tromsø bibliotek og byarkiv, plan 2