NY VENSTREBØLGE I LATIN-AMERIKA
- Overlever den en fascisme på fremmasj?

- Legg til i kalender2023-04-13 17:00:002023-04-13 19:00:00Title Tidlig på 2000-tallet så Latin-Amerika de største forbedringer i livskvalitet siden regionen ble kolonisert av Portugal og Spania for 500 år siden. At flere progressive venstrevridde regjeringer kom til makten over hele kontinentet bidro til dette. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Internt og eksternt press undergravde de fleste av dem, men nå slår en rosa bølge innover regionen. Det er klare tegn til at kontinentet prøver å bli mer uavhengig av utenlandsk innblanding, til tross for konstant press fra USA og deres mektige allierte i nord. Samtidig er fascismen på fremmasj globalt, også i Latin-Amerika, og setter den rosa venstrebølgen under press.

- Hva er forskjellen mellom den nye rosa bølgen og den forrige?
- Hvordan vil de nye regjeringene på venstresiden i Latin-Amerika
møte de internasjonale utfordringene som dukker opp i horisonten?
-Hva inngår i begrepet fascisme i Latin-Amerika i dag og er det noen koblinger mot nyliberalisme?

DELTAKERE

Larissa Avelar,
Brasiliansk aktivist og styreleder i Latin-Amerikagruppene i Norge.

Heidi Lundeberg,
Latin-Amerikakjenner og forfatter av boka "Bolivia og folket som tok framtida tilbake".

Johan Gongora,
Latin-Amerikakjenner med spesialkompetanse på Colombia.

MODERATOR:
André Frainer, Latin-Amerikagruppene i Tromsø