POPULISME OG RELIGION
-koalisjon eller kollisjon?

- Legg til i kalender2023-03-02 18:00:002023-03-02 20:00:00Title Populisme som politisk fenomen har lange røtter, men de siste tiårene har populistiske partier vokst i styrke. Hovedbiblioteket, plan 2Tromsø kommune postmottak@tromso.kommune.noEurope/Oslopublic

Autoritær, høyreorientert populisme er i vinden, i Norden og Europa så vel som globalt. I Land som El Salvador, Brasil, USA, Russland, Italia og Norden ser vi eksempler på denne tendensen.

• Hvorfor inngår en religiøs retorikk og symbolbruk i det populistiske budskapet?
  • Er det fellestrekk mellom religion og populisme?
  • Anvendes religiøse ressurser i mostanden mot slike politiske bevegelser?

DELTAKERE

Sturla J. Stålsett
 professor i diakoni, religion og samfunn ved MF Vitenskapelig høyskole og en av redaktørene til antologien Populisme og kristendom (Cappelen Damm Akademisk, 2021).

Moderator:
Tor Stranda
Studentprest ved UiT, Norges arktiske universitet.

Hovedbiblioteket, plan 2