Hvilke bøker lånte Tromsøværingene flest ganger i fjor? Vi har sett nærmere på topplisten for barn, ungdom og voksne - og noen av bibliotekarene tipser om sine beste leseopplevelser fra fjoråret.

Utsnitt sett ovenfra av noen som blar i en bok med høyre hånd og holder en kaffekopp i venstre. Foto.

Siste oppdatering 17. jan 2023, kl. 14:39

Publisert 11. jan 2023

Raja, Perrin og tegneserier på topp

Blant de mest populære titlene for voksne, var det Abid Rajas selvbiografi "Min skyld" og franske Valerie Perrins "Vanne blomster om kvelden" som tronet på toppen. Andre populære titler var:

• Jente, 1983 av Linn Ullmann
  • Polarsirkelen av Liza Marklund
  • Fedrenes misgjerninger av Åsa Larsson
  • Våkenetter av Christine Nitter

Unge Tromsøværinger slukte mange tegneserieromaner i året som gikk. Malin Falchs Nordlys-serie var en av de mest populære, og Amuletten-serien er fortsatt mye lest. Ikke minst holder Michael Stilsons roman "Bare spille ball" koken på utlånstoppen for ungdom.

2022 var også året da Albert Åberg fylte 50 år! Både "Fest hos Abert Åberg" og "Usynlig, Albert Åberg" var mye utlånt i forbindelse med jubileet.

Se de mest utlånte bøkene for voksne i 2022 her

Se de mest utlånte bøkene for barn og unge i 2022 her

Annes beste leseopplevelse i 2022

Den beste leseopplevelsen i 2022 var å oppdage Erika Fatland sine bøker! Har du ikke lest Erika Fatland ennå, så anbefales bøkene hennes på det sterkeste. De er en uslåelig kombinasjon av historie, reiseskildringer og møter med mennesker verden rundt. Fatland kommer veldig tett inn på de hun snakker med, det er nesten ikke til å tro hvilke innblikk vi får i andre kulturer.

Jeg anbefaler å begynne med «Grensen,»  som er høyst aktuell i disse tider. Fatland besøker i denne boka land som grenser til Russland, inkludert Ukraina.

I «Høyt» reiser hun rundt i land i Himalaya og det er fascinerende lesing!

Bestill Grensen av Erika Fatland her
Bestill Høyt av Erika Fatland her

Regines beste leseopplevelse i 2022

The way of the househusband av Kousuke Oono:

Han var det skumleste mannen i yakuza. De kalte ham “the Immortal Dragon.” Men en dag takket han for seg og bestemte seg for en annen retning i livet – livet som hjemmeværende ektemann.

Gift med karierefokusert designer, Miku, jobber Tatsu hardt i hjemmet. Han lager mat (som han dokumenterer på Instagram), han vasker hus og klær, han drar på yoga med nabokonene, og mye mer. Livet som hjemmeværende ektemann er ikke noen spøk.

Fantastisk morsom og lett å lese.

Bestill The way of the househusband av Kouzuke Oono her

Anjas beste leseopplevelser i 2022

Liv Køltzow: dagbøker i utvalg 1964-2008:
Jeg var ikke veldig godt kjent med Liv Køltzows forfatterskap da jeg ga meg i kast med denne, men jeg liker godt å lese forfatterdagbøker. Og denne skuffet ikke; Køltzows dagbøker står igjen som en sterk leseopplevelse fra i fjor. Det er et fascinerende, klokt og morsomt innblikk i et levd liv, proppfull av interessante refleksjoner rundt skriving og drivkraften til å skrive.

Bestill Liv Køltzow: dagbøker i utvalg 1964-2008 her

Tvillingenes dagbok av Agota Kristof:
2022 var året da jeg endelig fikk øynene opp for Agota Kristofs forfatterskap - og for et beskjentskap det ble. I "Tvillingenes dagbok" blir vi kjent med tvillingene Lucas og Claus, som vokser opp tett på krig og hungersnød. De blir sendt til sin bestemor på landet, og lærer fort at de må bli mestere i å takle både fysisk og psykisk smerte for å overleve i en tidvis brutal verden.

Dette er en knyttneve av ei bok, som blir sittende i lenge etter rendt lesning.

Bestill Tvillingenes dagbok av Agota Kristof her

Tre lys av Claire Keegan:
I denne korte romanen er det en ung jente som er forteller. Hun settes bort til noen slektninger, og vi skjønner at dette er fordi moren og faren allerede har for mange munner å mette. Hun kommer til et hjem hvor hun får erfare hva omsorg egentlig kan innebære. Men det er også et hjem det hviler en sorg over.

Få forfattere greier å formidle så mye på så liten plass. Irske Claire Keegan er en mester i å male fram scener, assosiasjoner og følelser gjennom antydningens kunst.

Vi leser og snakker om "Tre lys" på lesesirkelen den 7. mars. Alle som vil lese boka og være med, er hjertelig velkomne.

Bestill Tre lys av Claire Keegan her