Her er prismottakerne for 2023 – vi gratulerer!

I forbindelse med årets siste kommunestyremøte overrakte ordføreren idrettsprisen, kulturvernprisen, kulturprisen og hedersprisen på vegne av kommunen.

Prismottakere 2023

Siste oppdatering 03. jan 2024, kl. 11:22

Publisert 18. des 2023

Tromsø kommune deler hvert år ut blant annet en idrettspris, hederspris, kulturpris og kulturvernpris til lag, foreninger eller personer som har gjort seg bemerket som ildsjel eller for sin innsats i eller for tromsøsamfunnet.

De kommunale prisene overrekkes tradisjonelt ut i forbindelse med årets aller siste kommunestyremøte. Prisene for 2023 ble overrakt av ordføreren på kommunestyremøtet den 20. desember.

Prisene består av et diplom, et kunstverk og 35.000 kroner.

Disse ble hedret med de respektive prisene:

Idrettsprisen: Roger Karlsson

Ordføreren sammen med idrettsprismottaker Roger Karlsson. (Foto: Adele Altmann, Tromsø kommune)

I prisbegrunnelsen lyder det at priskomiteen i år har sett til frivilligheten og ildsjelene for utnevnelsen av idrettsprisen:

«Årets vinner beskrives som et vandrende forbilde. Han stiller opp hver dag, både tidlig og sent, og sier aldri nei. Han har en arbeidsmoral over sitt frivillige engasjement som få lønnede arbeidstakere har.

Han prepper isen i ishallen, ikke bare for sin egen klubb, Tromsø ishockeyklubb, men også for Tromsø Stars, TSI og kunstløpklubben. Han sliper også skøyter for alle som spør og trår til dersom det trengs en materialforvalter, snekker eller vedlikeholder.

Ifølge nominasjonen møter han alle på en fantastisk måte og gjør alt for at Tromsø skal ha en ishall hvor alle kan føle seg velkommen.»

Kulturvernprisen: Siri Hallingby Børs-Lind

Prisen ble mottatt av Siri Hallingby Børs-Linds stedfortreder og nære venninne, Heidi Eilertsen. (Foto: Adele Altmann, Tromsø kommune)

I prisbegrunnelsen heter det blant annet at kulturminnevernet handler om å ta vare på verdier som ellers ville gått tapt:

«Årets prisvinner har tatt vare på et kulturminne som sto i fare for å bli revet.

Med et stort pågangsmot, og en interesse for bevaring, ble Vestregata 71 kjøpt slik at det kunne bli tatt vare på for framtida, og kommende generasjoner. Huset er totalrenovert etter antikvariske prinsipper, og gjennom grundige arkivsøk har hun funnet frem til husets mangfoldige historier.

Huset er opprinnelig fra 1880 tallet, og har blant annet tidligere vært eid av garver Johan O. Storstad som drev garveri i Vestregata på 1890-tallet. (...) Siri har tatt vare på huset fordi både huset og historien til huset fortjente det.

Det har blitt blåst nye glass til vinduene på gamlemåten, alt som kunne bevares er bevart. Siri har gjort jobben nøye, og hun har brukt tid på å dele sine erfaringer med tromsøfolk og andre gjennom sosiale medier, hun har invitert folk med i prosessen, gjennom renovering og bevaring, men også i søken etter gamle elementer som kunne erstatte det som er ødelagt.

Da huset var ferdig inviterte hun tromsøfolk inn i stua for at alle kunne oppleve høytlesing under årets Kulturnatta.

Siri sitt arbeid med Vestregata 71, er et godt eksempel på et grundig og godt arbeid for å bevare et kulturminne. (...)»

Kulturprisen: Sykehusklovnene på UNN i Tromsø

Ordføreren gratulerer sykehusklovnene «Trulte Multe» (Jeanette Solbakken), «Falleri og Fallera» (Klaus Løkholm Bergli) og «Kati DaDa» (Kristine Myhre Tunheim, utenfor bildet) med kulturprisen. (Foto: Adele Altmann, Tromsø kommune).

Sykehusklovnene, som leverer verdens beste reseptfrie medisin på UNN, helt uten bivirkninger, er:

• Falleri og Fallera, også kjent som Klaus Løkholm Bergli
  • Kati DaDa, Kristine Myhre Tunheim
  • Trulte Multe, Jeanette Solbakken

Prisbegrunnelsen lyder blant annet:

«At kultur har legende kraft kan de fleste være enig om, men dette blir ekstra tydelig hver gang årets kulturprisvinnere går på scenen.

De har et ungt publikum, de fleste av dem på et veldig sårbart sted i livet, men som får oppleve å bli tatt på høyeste alvor gjennom livgivende lek, tull og tøys.

Når de minst venter det, men mest trenger det, får de erfare livsglede, mestring og økt selvfølelse.»

FIKK PRIS FOR KLOVNERIER: Falleri og Fallera, også kjent som Klaus Løkholm Bergli, Trulte Multe (Jeanette Solbakken) og Kati DaDa (Kristine Myhre Tunheim). (Foto: Adele Altmann, Tromsø kommune)

Hedersprisen: Ingeborg Arvola

Hedersprisen, som Ingeborg Arvola ble hedret med, ble tatt imot av Arvolas stedfortreder og «bonusmor», Ingunn Skre. (Foto: Adele Altmann, Tromsø kommune)

Prisbegrunnelsen lyder:

«Årets hedersprisvinner er født i Honningsvåg og levde sine første år i Sør-Varanger, før hun kom til Tromsø som 4-åring. Her gikk hun hele skoleløpet og hun studerte ved UIT, hvor hun blant annet gikk forfatterstudiet som hennes mor, Liv Lundberg, var med å starte.

Hun (Arvola) bokdebuterte for 24 år siden og har gitt ut omtrent like mange bøker siden det, både for barn, ungdom og voksne.

I fjor opplevde hun sin største litterære suksess så langt med «Kniven i ilden», som hun fikk Brageprisen for, og hun ble nominert til Nordisk råds litteraturpris for 2023. Romanen er første bok i serien «Ruijan rannalla – Sanger fra Ishavet», som handler om hennes kvenske formødres historie.»

Arvola kunne ikke selv være til stede da ordfører Gunnar Wilhelmsen kunngjorde prisvinneren rådhuset. Arvola sendte derfor sin takketale som videoopptak.

Prismottakere og stedfortredere

Her er de som var til stede på rådhuset da prisene ble delt ut.

Fra venstre: Ingunn Skre, som fikk overrakt hedersprisen på vegne av Ingeborg Arvola, Heidi Eilertsen (stedfortreder for Siri H. Børs-Lind), sykehusklovn Klaus L. Bergli, idrettsprismottaker Roger Karlsson, og sykeshusklovn (i sivilt) Kristine Myhre Tunheim. Foran: Sykehusklovn Jeanette Solbakken. (Foto: Adele Altmann, Tromsø kommune)