Nå er gatekunstnerne i gang

Denne uka skal medlemmer i grafittigruppa «The Arctic Writers» male hele veggen rundt Forhåpningen trykkbasseng.

Gatekunstnere sprayer på vegg i regnvær.

Siste oppdatering 26. sep 2023, kl. 14:57

Publisert 26. sep 2023

Forhåpningen trykkbasseng har ikke blitt malt på 20 år, men i august ble veggen pusset og gitt et nytt strøk maling. For å unngå at veggen blir tagget ned med grafitti av lav kvalitet, har Tromsø kommune gitt profesjonelle gatekunstnere i oppdrag å dekorere bygget.

Kunstnerne startet arbeidet mandag 25. september, og avslutter søndag 1. oktober.

Les mer om gatekunstprosjektet her.

NRK-journalist filmer mens to gatekunstnere står og venter.
To av gatekunstnerne tar en pause fra intervju med NRK-journalist under oppstarten tirsdag 26. september.

Skal spraye hele uka

Grafittimiljøet i Tromsø pleier å samle seg til såkalte «The Arctic Writers Grafitti Jam», hvor de møtes ei langhelg og samarbeider om å utsmykke en vegg. I sommer jobbet de med veggmaleriene i Søndre Tollbodgate, mest kjent for det store portrettet av Roald Amundsen. Siste uka i september skal de fylle hele veggen rundt trykkbassenget på Forhåpningen.

Folk står og prater foran trykkbasseng som skal dekoreres av gatekunstnere.
Trykkbassenget fikk et strøk maling på mandag, men regnværet tok meg seg litt av malingen nedover veggen. Ifølge kunstnerne betyr det ingenting, da de i løpet av uka skal male over veggen flere ganger før verket er ferdig.

Kunstnerne har delt trykkbassenget inn i to seksjoner:

• Seksjon A: Fronten mot vei er et bestillingsverk fra kommunen hvor tema er drikkevann.
  • Seksjon B: resten av bygget skal males av ti kunstnere med lokal tilhørighet og tilknytning til nordområdet. Temaet er åpent og kunstnerne samarbeider for å lage en sammenhengende produksjon med farger som passer til seksjon A.