Velkommen til den splitter nye skateparken

Skateparken er nå åpen for både store og små. Parken er lov å bruke alle dager mellom klokken 08 og 23. Barn under 10 år bør imidlertid følges av en voksen.

Siste oppdatering 03. okt 2023, kl. 16:35

Publisert 03. okt 2023

Lørdag 30. september var det åpningsfest på Nansenplass skatepark. Her myldret det av jenter og gutter i alle aldre på både brett, BMX, rulleskøyter og sparkesykkel. (Se øvrige vilkår nederst i artikkelen.)

Prosjektleder i kommunen, Karen Kalstad Forseth, forteller at hun er svært fornøyd med skateparken.

– Det har vært en stor glede å jobbe med et så etterlengtet tilbud for mange barn og unge i Tromsø, å se at parken fylles med både store og små, sier Forseth etter et vellykket åpningsarrangement.

Verdt turen fra Finnsnes

Noen hadde tatt turen langveisfra. De unge skaterne Edvard (13) og Daniel 12 hadde kommet med båten helt fra Finnsnes, og de hadde kun lovord å si om parken.

Daniel på 12 år og Edvard på 13 år tok turen fra Finnsnes for å delta på åpningsfesten.

– Wow, dette er så kult. Denne parken er helt rå! Hit vil vi komme ofte for å skate, forteller ungdommene. De ser ikke mørkt på at de har litt lengre reisevei sammenlignet med tromsøungdom.

– Det er verdt turen, sier Edvard og Daniel.

Initiativ fra innbygger

Skateparkprosjektet kom i gang etter et innbyggerforslag fremmet til kommunestyret av Tromsø brettklubb.

Brettklubben har vært involvert i planprosessen, både når det gjelder lokalisering og utforming.

Se bilder fra åpningsdagen

Åpningstider og parkinfo

• Skateparken er åpen alle dager fra kl. 08:00 - 23:00.
  • Parken brukes på eget ansvar. Barn under 10 år bør følges av en voksen.
  • Parken er for bruk av rullebrett, rulleskøyter, sparkesykkel og BMX (med plastpegs og plastpedaler).
  • Motoriserte kjøretøy, el-sparkesykler og vanlig sykkel er ikke tillatt.
  • Bruk hjelm og beskytt knær, albuer og håndledd.