Får kommunens kulturstipend for kunstnere

– Stas for litteraturmiljøet, sier forfatter Therese Bakkevoll.

Forfatter Therese Bakkevoll har fått Tromsø kommunes kulturstipend for kunstnere 2023.

– Stas for litteraturmiljøet, sier forfatter Therese Bakkevoll.

Siste oppdatering 12. des 2023, kl. 12:01

Publisert 12. des 2023

Tromsø kommunes kulturstipend for kunstnere for 2023 går til forfatter Therese Bakkevoll.

Bakkevoll ga ut sin debutroman Tallboy i 2023, og er tilknyttet mange prosjekter på tvers av kunstfeltet.

– Det betyr mye å få et slikt stipend, det er både en anerkjennelse og en tillitserklæring, sier Bakkevoll.

– Forfattere er gjerne usynlige helt fram til boka kommer, så at litteraturmiljøet får en slik oppmerksomhet, synes jeg også er stas.

Stipendet er på 35 000 kr og deles ut av Tromsø kommunes miljø-, idrett-, kultur- og likestillingsutvalg.

Kvalitet, originalitet og aktualitet

I juryens begrunnelse kan vi blant annet lese:

I sin debutroman Tallboy legger Bakkevoll psykiatrien under lupen, fra innsida, og reiser viktige og aktuelle spørsmål som speiler debatten man ser i mediene for tiden, som går på nedbygging i psykiatrien, mangelen på fagfolk og overforbruk av medisiner. Bokas andre store hovedtema er vår lokale krigshistorie, med krigsskipet Tirpitz som omdreiningspunkt. Dette er en historie som er sterkt underkommunisert innenfor kunstfeltet. Bakkevoll klarer å forene disse to viktige temaene, og det med høy litterær kvalitet.

Juryen mener vektinga av kvaliteten, originaliteten og aktualiteten hun viser gjennom sin forfattergjerning, i kombinasjon med dette at hun er aktiv bidragsyter på de kulturscenene vi har, med litteraturen som hovedfane, er et sårt tiltrengt bidrag til litteraturfeltet i Tromsø, som fortjener belønning og synlig støtte fra Tromsø kommune. Det er viktig for litteraturbyen Tromsø at det også her produseres skjønnlitteratur på høyt nivå som blir sett i sin egen by før den også får anerkjennelse utenfor landsdelen, og ikke omvendt.

Aktivt forfattermiljø

Bakkevoll har erfaring fra ulike verv i Ordkalotten litteraturfestival og har fungert som instruktør i skrivekurs i Den kulturelle skolesekken. I tillegg til å bidra på litterære prosjekter, jobber hun også på tvers av kunstfeltet gjennom samarbeid med Rådstua teaterhus og Hålogaland teater.

Til daglig holder hun til i arbeidsfellesskapet Stabburet, sammen med flere Tromsø-baserte forfattere.

– I Tromsø er det et lite, men aktivt forfattermiljø. Vi driver nå og planlegger neste utgave av Tromsøbølgen, en endags litteraturfestival med lokale forfattere, som skal foregå 16. mars. Og over nyttår skal jeg inn i en ny skriveperiode, så dette stipendet passet veldig bra akkurat nå, sier en fornøyd Therese Bakkevoll.