Gir ekstra midler til brøyting

Styringsgruppen i Tenk Tromsø har bevilget 8,7 millioner kroner ekstra til forsterket vinterdrift for myke trafikanter.

Snørydding av fortau

Siste oppdatering 19. des 2023, kl. 15:18

Publisert 19. des 2023

Midlene skal brukes til å øke framkommeligheten til gående, syklende, skigående og busser på Tromsøya, selv ved store snøfall.

Tunnelnettverket under Tromsøya oppgraderes og deler av tunnelene er stengt og kommer til å være stengt de neste 2 årene. Belastningen på det øvrige veinettet vil i denne perioden være ekstra stor.

En forsterket vinterdrift på veinettet og i vårt lysløypenett vil bidra til en bedre tilrettelegging for de som velger å gå, sykle, gå på ski eller ta bussen. Det å velge bort bilen på vei til jobb, fritidsaktiviteter eller annet blir enklere om fremkommeligheten er god.

Gladnyhet til fotgjengere og syklister

– Vi øker kapasiteten på bortkjøring av snø på veinettet og i sentrumsområdene. Normalt legges snøen i grøften eller i deponier under brøyting mens bortkjøring skjer etter at det har sluttet å snø. Framover fjerner vi snøen umiddelbart og dermed vil vi unngå at bredden på veiene snevres inn. Vi unngår at det hoper seg opp snøhauger mellom veier, veikryss og fortau, sier fagleder for vei Odd Helge Vekve.

Rykker ut ved store snøfall

På Tromsøya er det et godt utviklet lysløypenett som brukes aktivt sommer som vinter.

– Vi planlegger for å kunne rykke ut med tråkkemaskinen tidlig morgen ved store snøfall, slik at både ski og gå-sonen er klar til bruk før arbeidsdagen starter, sier fagleder i bydrift Maj Irene Nilssen.

Forsterket vintervedlikehold her med tråkking og tilrettelegging for ski, gående og syklende vinterstid vil også kunne bidra til at flere kan bruke denne transportåren i enda større grad til store arbeidsplasser som Universitetet og sykehuset.

Tenk Tromsø

– Vi gleder oss over at så mange velger å reise til fots, på ski, med sykkel og med buss i Tromsø, og er glad for at vi nå kan tilrettelegge bedre for disse trafikantene, sier Veronica Wiik som leder sekretariatet i Tenk Tromsø.

Samarbeidet Tenk Tromsø består av Tromsø kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune, Statens vegvesen og innbyggerne i Tromsø.