Tryggere skolevei i flere skolekretser

Over 2500 barn i elleve skolekretser har fått en tryggere vei til og fra skolen og barnehagen.

Siste oppdatering 12. des 2023, kl. 20:52

Publisert 12. des 2023

Dette har vi fått til gjennom å prioritere bompengene til trafikksikkerhetstiltak for de mykeste trafikantene i de første årene av Tenk Tromsø.

– Å legge til rette for at barn og voksne lett kan ta trygge og miljøvennlige valg på sine hverdagsreiser er det Tenk Tromsø handler om, sier ordfører Gunnar Wilhelmsen.

Her har vi gjennomført tiltak

Vi har gjennomført små og store tiltak i elleve ulike skolekretser hittil i Tenk Tromsø.

• Bjerkaker skolekrets
  • Hamna skolekrets
  • Krokelvdalen skolekrets
  • Lunheim skolekrets
  • Mortensnes skolekrets
  • Selnes skolekrets
  • Slettaelva skolekrets
  • Solneset skolekrets
  • Stakkevollan skolekrets
  • Storelva skolekrets
  • Workinnmarka skolekrets

Tiltakene som er gjennomført bidrar til tryggere vei til og fra skolen, og til trygge hjertesoner rundt skolene.

Så langt har vi har bygget 2 560 meter fortau. Vi har etablert krysningspunkter på skoleveien med forsterket belysning og oppgradert snarveier til skolen. Vi har strammet opp kryss, slik at det blir mer oversiktlige forhold ved krysning av vei.

Vi har etablert fartsreduserende tiltak med fartshumper, opphøyde krysning med forsterket belysning og taktil oppmerking. Busstopp tilknyttet skole er utbedret.

Vi har etablert «kiss and ride» avslippsoner med forsterket belysning, slik at det blir tryggere for de som må bruke bil, samt tryggere for de myke trafikantene som må passere skolens og barnehagens parkeringsområde. Vi har etablert oversiktlige snuplasser og parkering, slik at det blir tryggere for de som ferdes i området.

– Når vi avslutter et deltiltak i en skolekrets, så betyr ikke dette nødvendigvis at vi anser oss som ferdig i denne skolekretsen. Vi ønsker å fordele innsatsen mellom alle skolekretsene i Tromsø, og jobber oss derfor gjennom høyt prioriterte trafikksikkerhetstiltak i flest mulig skolekretser, innenfor de rammene vi har, forteller prosjektleder Geir Bangsund i Tromsø kommune.

Flere nye prosjekter til våren

– Vi jobber nå med detaljprosjektering av enda flere tiltak i "Tryggere skoleveg" til gjennomføring i 2024 og 2025, sier prosjektleder Geir Bangsund.

– Til våren starter arbeidet med breddeutvidelse på nordsiden av Kongsbakken videregående skole. Vi setter også i gang arbeidet med sone for avslippsparkering og ny parkering i Malmveien ved Skjelnan skole. På Mortensnes skal vi bygge gang og sykkelvei fra Maskinistveien og Gnistveien til Mortensnes skole. Klimaveien får en oppgradering med snarvei mellom Olsgårdlia og Klimaveien. I Hamna skal vi starte arbeidet med nytt fortau i Minkveien, avslutter prosjektleder Bangsund.

Tenk Tromsø

Tryggere skolevei er en del av samarbeidet Tenk Tromsø. Samarbeidet består av Tromsø kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune, Statens vegvesen og innbyggerne i Tromsø.

Les mer om prosjektet på nettsiden Tenk Tromsø.