Kulturstipend til Zoe og Aurora

Årlig deler Tromsø kommune ut et kulturstipend for ungdom under 20 år som har utmerket seg innen kulturlivet i Tromsø.

Stipendmottakere ungdom 2023

Siste oppdatering 04. jan 2024, kl. 14:09

Publisert 04. jan 2024

Zoe Winther-Hansen og Aurora Dalseng Nordtømme mottok 12.500 kroner hver til videre utvikling innen kulturfeltet.

Tildelingen for 2023 skjedde på Tvibit 15.desember, og stipendmottakerne fikk tildelt pris og blomster av varaordfører Sigrid Bjørnhaug Hammer og Kultursjef Pål Jentoft Johnsen.

Juryens begrunnelse

Juryen har satt som et premiss at det er like viktig å være inspirerende for andre, slik at dette gir ringvirkninger, som at man er flink. Det er også viktig å være nyskapende og kreativ, og at man har vært aktiv lengre enn kun i 2023.

Juryen valgte å legge vekt på to personer som er initiativrike, kreative og selvstendige. I tillegg er de gode forbilder, de hjelper andre og tør å gjøre nye ting selv. Begge mottakerne er dyktige innenfor sine felt og er viktige pådrivere innen scene- og filmkunstfeltet. Begge satser også på videre aktivitet innen kunst og kultur.

Kulturstipend for ungdom 2023 pålydende kr.25.000,- deles mellom Zoe Winther-Hansen og Aurora Dalseng Nordtømme

Zoe Winther-Hansen (19 år) har deltatt aktivt i en imponerende rekke produksjoner og aktiviteter, oger unikt interessert i de ulike aspektene ved scene- og filmkunst; skuespill, regi, kostyme/maskering, manus, barneteaterinstruktør mm. Hun er hardtarbeidende og deltakende i alt hun gjør, og med en positivitet og et engasjement som kommer også andre til gode.Hun stiller opp, hun jobber frivillig innen kulturlivet i Tromsø og hun har en indre glød og driv for å få ting til å skje. De siste årene har hun også deltatt i spennende serie- og filmproduksjoner med internasjonalt potensiale.

Aurora Dalseng Nordtømme (17 år) har trent sirkus ved kulta siden 2015, og i forkant vært tilknyttet kulturskoletilbudet siden 2012. Hun har på disse årene utviklet seg raskt som et talent innen scenekunst. Hun har vært aktiv innen både sirkus, teater, film og scenekamp. I løpet av de siste årene har hun bidratt inn i større scenekunstproduksjoner, både tilknyttet kulturskoletilbudet og samarbeid på tvers. Hun mestrer ulike retninger innen scenekunst på et høyt nivå. Det siste året har hun tatt større ansvar for egen trening, deltakelse i prosjekter og selvutvikling som involverer andre. Hun har tidligere deltatt i filmgruppen på Tvibit, hvor hun brukte kompetansen sin innenfor scenekunst aktivt sammen med andre. Vi kommer til å se mer av Aurora i årene fremover.

Anerkjennelse av arbeid

– Det betyr veldig mye å få dette stipendet. Det at arbeidet mitt blir sett og betyr noe er viktig for meg, sier Aurora Dalseng Nordtømme. Framover planlegger Aurora og jobbe videre med teater og Kulta.

– Å få dette stipendet betyr at arbeidet vårt blir anerkjent og at vi kan fortsette å fremme det vi vil gjøre på en best mulig måte framover. Jeg har mange spennende prosjekter innen film det kommende året, forteller Zoe Winther-Hansen.