NM i kunstløp arrangeres i Tromsø

Denne helga kan du oppleve magiske øyeblikk på isen.

Åpning av NM ikunstløp 2024

Denne helga kan du oppleve magiske øyeblikk på isen.

Siste oppdatering 27. jan 2024, kl. 11:26

Publisert 26. jan 2024

I helga arrangeres NM i kunstløp i Tromsø

– Det beste med kunstløp er mestringsfølelsen du kjenner på når du endelig klarer noe du har øvd lenge på, sier Paula Steinberga (14). Tvillingsøsteren Anna Steinberga (14) har ambisjon om ny personlig rekord i helgas mesterskap. Ungdommene mener at det både er kult og gøy at selveste NM skjer i Tromsø i år, og gleder seg til å konkurrere i helga.

Anna Steinberga og Paula Steinberga, fra Ishavsbyen kunstløpklubb er klar for konkurranse i helgas NM i kunstløp

– Det er en anerkjennelse for klubben at vi får arrangere Norgesmesterskap på vegne av Norges skøyteforbund, sier styreleder i Ishavsbyen kunstløpklubb Haakon Worum. Worum forteller at Tromsø ishall er godt vedlikeholdt og i god stand.

Styreleder i Ishavsbyen kunstløpklubb, Haakon Worum, og Mona Adolfsen, president i Norges skøyteforbund

Ishavsbyen kunstløpklubb ble stiftet i 2014 og feirer 10-års jubileum i år. Klubben har opplevd vekst de siste årene og har rundt 200 medlemmer i aldersgruppen 4 til 18 år, i tillegg til en egen voksengruppe.

– Engasjementet vi har opplevd fra Norges nordligste klubb gir oss full tillit til at de klarer oppgaven med å gjennomføre NM i Tromsø, sier president i Norges skøyteforbund Mona Adolfsen. Ishavsbyen kunstløpklubb er en ung klubb og det at vi kan gjennomføre her når de feirer 10-års jubileum gleder meg, sier Adolfsen.

Ishavsbyen kunstløpklubb har mottatt 100 000 kroner i tilskudd til arrangementet fra Tromsø kommune.

– Tilskuddet fra kommunen betyr veldig mye for klubben, vi hadde ikke kunnet arrangere dette mesterskapet uten støtten. Det gir hele idretten et løft når de unge kan se hva de kan strekke seg etter og det er nok en stor motivasjon for mange av de små, sier styreleder Håkon Worum.

Har du lyst og prøve deg på isen?

– Skøyteskolen starter nye partier hver vår og høst. Du trenger ingen forkunnskaper om du har lyst å lære skøyteteknikk. Ta kontakt med klubben for en prat, store og små både gutter og jenter er hjertelig velkommen avslutter Worum.

Tromsø ishall er åpen for alle som ønsker å gå på skøyter. Du kan leie hjelm, støtte-pingvin og skøyter i hallen.