Nå kan de kalle seg miljøfyrtårn – vi gratulerer

Ordfører Gunnar Wilhelmsen stod for overrekkelsen av sertifikatene på rådhuset. Hele 11 tromsøvirksomheter kan nå stolt kalle seg nysertifisert.

Miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter poserer i rådhusfoajeen med diplomene sine. De står sammen med ordføreren og smiler.

Siste oppdatering 13. mar 2024, kl. 12:01

Publisert 13. mar 2024

Markeringen fant sted i kommunestyresalen på rådhuset onsdag 13. mars.

Ordføreren overrakte sertifikatene til virksomhetene etter tur og orden.

– En stor gratulasjon til dere, for dette er en utnevnelse som ikke kommer av seg selv, uttalte ordføreren til de fremmøtte.

Ordfører Gunnar Wilhelmsen overrakk miljøfyrtårnsertifiseringen til iTeams representant Andreas Breisjøberg
En av aktørene som ble sertifisert, var Iteam, representert ved Andreas Breisjøberg (avbildet til høyre sammen med ordføreren). Breisjøberg mottok prisen på vegne av virksomheten. (Alle foto: Dmytro Mukhin, Tromsø kommune).

Disse ble sertifisert som miljøfyrtårn:

• Lo:Le LAndskap
  • fra Innersida
  • Nord-Norsk Isolering
  • Workinn
  • Rødbanken
  • Handelsbanken
  • Midnight Sun Marathon
  • Agio forvaltning
  • Bygger'n
  • Eide bygg
  • iteam Tromsø

Se presentasjonen av hver enkelt virksomhet nederst i artikkelen.

Representanter fra virksomhetene, som ble sertifisert, var til stede i kommunestyresalen da ordfører Gunnar Wilhelmsen overrakte sertifiseringene.

Hva er miljøfyrtårn?

Miljøfyrtårn et verktøy og kvalitetssystem som hjelper virksomheter gjøre driften mer bærekraftig.

Verktøyet og systemet er til hjelp for å arbeide systematisk for å forbedre sitt arbeid innen klima, miljø og HMS.

Presentasjon av de nysertifiserte

Her er presentasjonen av virksomhetene, som ordfører Gunnar Wilhelmsen leste opp til de fremmøtte på rådhuset.

Sertifiseringen er en bekreftelse og dokumentasjon på at virksomhetene oppfyller miljøfyrtårnkriteriene.

Iteam avdeling Tromsø

iteam er et av Norges raskest voksende IT-selskaper med avdelinger fra Svalbard i nord til Kristiansand i sør. Iteam har over 350 ansatte som har slått seg sammen for å bevise at de med felles visjon, verdier og klare ambisjoner er klar til å bistå bedrifter til en sikker digital fremtid.

Lo:Le landskap AS

Lo:Le er en engasjert, internasjonal og tverrfaglig gjeng. De jobber bredt med landskapsarkitekttur fra et nordlig ståsted. Lo:Le landskap ønsker å være tydelige formgivere og levere høy designkvalitet i god dialog med sine kunder og fremtidige brukere.

Fra Innersida AS

Fra Innersida utfører store og små prosjekter for offentlig sektor, næring og private hjem. De jobber blant annet med planløsninger, farge- og materialkonsepter og belysningsplaner. De gjør også brukermedvirkningsprosesser og bistår som byggherrerådgiver i byggeprosesser.

Nord-Norsk Isolering AS

Nord-Norsk Isolering AS er et Tromsøbasert firma som har spesialisert seg på teknisk isolering av blant annet klimaanlegg, skip, varme og kalde rør i både skip og offshore, næringslokaler og private boliger.

Workinn AS

Workinn AS er Tromsøs eldste maskinentreprenør, og påtar seg oppdrag fortrinnsvis i Nord-Norge. Virksomheten hadde sin oppstart i 1958, og som eldste maskinentreprenør i Tromsø ser de tilbake på gjennomføring av en lang rekke spennende prosjekter for både private og offentlige oppdragsgivere.

Agio Forvaltning AS

Har lang og bred erfaring innen forretningsførsel, regnskap, økonomisk- og juridisk rådgivning. De leverer regnskap, økonomisk- og juridisk bistand for individer, boligselskaper, virksomheter og andre organisasjoner.

Rødbanken AS

Rødbanken er en levende nordnorsk møteplass der historien møter framtiden. Det er en plass hvor lag og foreninger og ulike festivaler kan ha samlinger og arrangementer, og der alle er velkomne. Rødbanken er et ideelt AS som jobber for å ha så mange arrangementer som mulig, helst gratis og åpent for alle.

Handelsbanken Norge, Tromsø

Handelsbanken Tromsø er et av bankkontorene til Handelsbanken i Norge. Kontoret har ansvar for både bedriftskunder og privatkunder i deres geografiske område.

Stiftelsen Midnight Sun Marathon

MSM har siden etableringen i 1989 utviklet seg til å bli en organisasjon som markedsfører og arrangerer ulike sports- og kulturarrangement i Tromsø. Formålet med stiftelsen er å arrangere løp og lignende sportsarrangement, samt koordinere tilknyttete arrangement med bred lokal, nasjonal og internasjonal deltakelse under merkenavnet MSM. Blant annet NM i reinkappkjøring, mørketidsløpet og selveste Midnight sun marathon.

Bygger'n Tromsø

Bygger'n er en landsdekkende byggevarekjede med i overkant av 90 butikker over hele Norge.

Eide Bygg AS

Eide Bygg er et lokaleid byggevarehus på Kvaløya, og er en del av over 100 byggevarehus under Byggtorget. Familieeid i tre generasjoner.