Spør helsefolk om helsa på Studenthelsedagen 13. mars

Målet er å gi tromsøstudentene en motvekt mot alle helseråd som virrer rundt på sosiale medier.

Malin Kvenseth, avdelingsleder på Kraft universitetshelsesenter.

Siste oppdatering 01. mar 2024, kl. 12:44

Publisert 01. mar 2024

På nettet blir man stadig servert råd, tips og mirakelkurer som skal gi oss en bedre helse, men hva mener fagfolkene? Det kan Tromsøs studenter finne ut på Studenthelsedagen onsdag 13. mars.

Mange søker etter helseråd på sosiale medier og Google, men svarene du får er ikke nødvendigvis basert på forskning, faglig kompetanse, eller tilpasset dine behov. Dette vil Kraft universitetshelsesenter gjøre noe med.

– Målet med studenthelsedagen er å ha et arrangement som er motvekt mot alle helseråd som virrer rundt på sosiale medier, sier Malin Kvenseth, avdelingsleder på Kraft universitetshelsesenter og primus motor for studenthelsedagen.

Dette er første gang det arrangeres en egen studenthelsedag. Arrangementet er et samarbeid mellom Samskipnaden, Tromsø kommune, Kraft sportssenter, UiT Norges arktiske universitet, Tvibit og Sosialmedisinsk senter.

Legehjelp, quiz og treningstips

For de som møter opp blir de konkurranser, quiz, gratis mat og foredrag om alt fra rus, søvn og prevensjon til trening og kosthold. Helsesykepleiere fra Tromsø kommune skal ha stand med blant annet opplysning om og selvtesting for gonoré og klamydia. Det blir også omvisning på Kraft sportssenter, og tips om hvordan du lager ditt eget treningsprogram.

13. mars mellom 10:00 og 14:00 har allmennlegene på Kraft, helsesykepleiere og studentrådgivere ryddet kalenderen. Det er mulig å booke time på telefon 95 04 74 00.

– Tromsøstudentene vil få mulighet til å bli kjent med de ulike studenthelsetilbudene og snakke med fagkyndige om søvn, prevensjon, trening, kosthold og fysisk, psykisk og seksuell helse, sier Malin Kvenseth, som håper mange studenter finner veien til Kraft 13. mars.

Kraft universitetshelsesenter drives av Tromsø kommune og ligger på campus ved UiT Norges arktiske universitet. Helsesenteret inneholder et legekontor hvor alle innbyggere i kommunen kan søke om å få fastlege. Det er samlokalisert med Kraft sportssenter.

Les mer og se hele programmet for Studenthelsedagen.