Solidaritet med vår vennskapsby Gaza – våpenhvile nå!

Kommunestyret vedtok denne uttalelsen i møtet onsdag 17. april 2024.

Tromsøs kommunestyrerepresentanter for perioden 2023 – 2027 står oppstilt på rådhustrappen.
Kommunestyrerepresentanter for valgperioden 2023 – 2027.

Kommunestyret vedtok denne uttalelsen i møtet onsdag 17. april 2024.

Siste oppdatering 17. apr 2024, kl. 10:04

Publisert 17. apr 2024

Her er uttalelsen i sin helhet, som ble vedtatt med 22 mot 19 stemmer i kommunestyremøtet.

«Tromsø kommunestyre er forferdet over de grusomme konsekvensene krigshandlingene har for den sivile befolkninga.

Vi tar sterk avstand fra den umenneskelige og folkerettsstridige kollektive avstraffelsen av befolkninga i Gaza, hvor sult og mangel på rent vann og nødvendige medisiner blir brukt som våpen. Befolkninga har ikke noe trygt sted å rømme til, da hele Gazastripa er muret inne og alle områder utsatt for angrep. 2,3 millioner mennesker lever under forferdelige forhold på et område som tilsvarer 1/7-del av Tromsø sitt areal.

Mer enn 41 000 mennesker, hvorav 70 prosent kvinner og barn, er registrert drept eller savnet i de utbombete ruinene av sine hjem, skoler og offentlige institusjoner. Rundt 80 000 mennesker er lemlestet og skadet i krigshandlingene, og mange mennesker dør av sykdommer som ellers ville kunne blitt behandlet. Mer enn 15 000 barn er skutt og bombet i hjel – et antall som tilsvarer alle barn under 15 år i kommunen vår. Mange hundre journalister, hjelpearbeidere og helsepersonell er i strid med folkeretten blitt drept, tall som overgår enhver krig de siste årene.

I Tromsø bor det flere palestinske familier, og de fleste har familie, slekt og venner som er blitt drept av israelske angrep. I denne tiden går våre tanker til alle de som sørger for tapet av sine nære. Mange av våre palestinske medborgere feiret forrige uke Id al-fitr, avslutningen av fastemåneden Ramadan, samtidig som de har måttet kjenne på sorg og frykt at flere av deres venner og kjære skal dø eller bli lemlestet.

Kommunestyret krever derfor at Stortinget og regjeringa tydelig tilkjennegir sin støtte til en umiddelbar, varig våpenhvile som muliggjør gjenoppbygging av Gaza, og at Norge anerkjenner Palestina som stat, i likhet med Sverige, Island og 138 andre land.

Kommunestyret oppfordrer alle sine innbyggere og næringsliv om å unngå å kjøpe varer og tjenester produsert på okkupert land og fra selskap som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter i okkuperte områder, i tråd med regjeringens fraråding fra 7. mars 2024.

På linje med Tromsø kommune sitt vedtak fra 2016, oppfordrer vi Stortinget til å vedta et forbud mot handel med varer og tjenester produsert på okkupert land og fra selskap som medvirker til brudd på folkeretten og menneskeretter i okkuperte områder, i tråd med FN sikkerhetsråd sin resolusjon 2334.

Tromsø er en internasjonal freds- og solidaritetsby, og i denne mørke tiden er det viktig at tromsøværinger viser solidaritet og omsorg overfor alle våre medborgere som er rammet av krig.

Vi oppfordrer alle innbyggere og næringsliv om å boikotte varer og tjenester fra Israel, i tråd med regjeringa si oppfordring.»