Teknisk svikt rammet overføring av bekymringsmeldinger

En feil hos systemreverandøren har medført at flere bekymringsmeldinger til barnevernet ikke har kommet fram.

Barnevertjenesten og flyktningtjenesten i Tromsø kommune.

Siste oppdatering 28. sep 2023, kl. 14:01

Publisert 05. jun 2023

Til nå er det oppdaget at fire meldinger som er sendt inn via nasjonal port for bekymringsmeldinger ikke har kommet fram. Feilen ligger i overføringen av meldinger mellom leverandørsystemet Visma Familia og Nasjonal portal for bekymringsmeldinger. Feilen gjelder meldingsskjema for både privatpersoner og for offentlige instanser.

– Tre av meldingene vil kunne spores tilbake igjen, mens én melding har gått tapt, sier Anne Lium Berger, seksjonsleder for barn og familie i Tromsø kommune.

Innholdet i meldingene har ikke kommet på avveie.

– Dette er en svært alvorlig sak. Vi har nå oppgradert systemet, og jobber på spreng med å kartlegge om omfanget, sier Berger.

Barnevernet i 244 norske kommuner benytter den samme tekniske løsningen. Oslo og Bergen kommune er blant de som er rammet av den samme feilen.

Ring for bekreftelse

Hvis du ønsker å sende en bekymringsmelding til barnevernet, anbefaler vi nå at du også ringer oss på telefon 95 19 52 40, for å få bekreftet at meldingen er kommet fram.

Meldingsskjemaet finner du her.