Tertialrapport 1: Styrer mot et resultat på 2,1 millioner i 2023

I årets første statusrapport varsler kommunedirektøren en nedjustering av driftsresultatet.

Rådhusinngangen under stengningen under koronasituasjonen  i mars 2020

Siste oppdatering 06. jun 2023, kl. 13:55

Publisert 06. jun 2023
Portrettfoto av kommunedirektør Stig Tore Johnsen
Kommunedirektør Stig Tore Johnsen.

Kommunedirektør Stig Tore Johnsen legger i Tertialrapport 1 fram en prognose som viser et netto driftsresultat på drøyt 2,1 millioner kroner.

Det er lavere enn vedtatt budsjett på 27,3 millioner kroner.

Tertialrapporten er basert på økonomisk rapportering for årets fire første måneder og er en prognose for kommunens økonomi i 2023.

God oversikt

Tromsø kommune har god oversikt over økonomien og har for det aller meste stabil drift.

– Jeg er fornøyd med at vi i Tromsø kommune har god oversikt over vår økonomiske situasjon. Vi er på god veg mot målet om en økonomisk bærekraftig kommune, og jeg er trygg på at vi gjennom det arbeidet vi nå er i gang med skal sikre økonomisk bærekraft for kommunen over tid, sier kommunedirektør Stig Tore Johnsen.

Inntektene er stabile, men det er utfordringer på kostnadssiden som preger prognosen:

Lønns- og prisvekst

Lønns- og prisveksten er større enn budsjettert, og dette blir kommunen bare delvis kompensert for.

– Den høye inflasjonen rammer også Tromsø kommune som en stor arbeidsgiver og innkjøper, og den innskrenker handlingsrommet vårt en del, sier kommunedirektør Stor Tore Johnsen.

Rekrutteringsutfordringer

Et stramt arbeidsmarked gir oss rekrutteringsutfordringer, som igjen gir økte vikarkostnader.

– Det stramme arbeidsmarkedet i Nord-Norge setter oss i en krevende bemanningssituasjon for tjenestene våre. Vi regner med at denne situasjonen kommer til å vedvare og forverre seg over tid, sier kommunedirektøren.

Økt etterspørsel etter offentlige tjenester

Eldrebølgen fører til økt etterspørsel etter offentlige tjenester. Tromsø kommune har økt kapasiteten i eldreomsorgen blant annet ved å åpne en ny korttids sykehjemsavdeling med 28 plasser på Seminaret.

Etterspørsel etter offentlige tjenester øker også i andre deler av befolkningen.

– Det er bekymringsverdig at vi ser en økt etterspørsel og økt utenforskap i den yngre befolkningen vår. Vi må i enda større grad rette ressursene våre inn mot forebygging av utenforskap, sier Johnsen.

Rapporten skal behandles i kommunestyremøtet onsdag den 21. juni.