Turer for rullestolbrukere

Har du lyst på en søndagstur ute i det fri? I år arrangeres det tre tilrettelagte søndagsturer som passer for alle.

HC tilrettelagte uteaktiviteter i Storfjord

Siste oppdatering 23. apr 2024, kl. 10:32

Publisert 23. apr 2024

Meld deg på og prøv kanopadling, fiske, lage mat på bål og opplev nye friluftsområder. Søndagsturene settes opp i samarbeid med Ishavskysten friluftsråd og Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU).

• Søndag 16. juni, Sandørneset på Elvevoll i Storfjord kommune
  • Søndag 25. august, Juksavatnet i Balsfjord.
  • Søndagstur til Telegrafbukta i september. Dato kommer.

Les mer om søndagsturene på ishavskysten.no

Tilrettelagte søndagsturer i Storfjord, Balsfjord og Tromsø

I samarbeid med Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU) sine lokallag i Balsfjord og Tromsø og Frivilligsentralene i Balsfjord og Storfjord inviterer Ishavskysten friluftsråd til søndagsturer ute i friluft. Målet med turene er å ha det sosialt, oppleve nye friluftsaktiviteter og se nye naturområder. Turene er tilrettelagte for rullestolbrukere. Det settes opp gratis buss (både ordinær buss og spesialtransport) til alle søndagsturene.

Sandørneset 16. juni
Søndag 16. juni inviterer vi dere til vakre Sandørneset på Elvevoll i Storfjord kommune. Med ildsjelene i Vestre Storfjord Lysløypelag og bygdelag som vertskap, står det leker, mat og sosialt samvær på menyen. Vi setter opp gratis buss fra bensinstasjonen Circle K ved F. Nansensplass på Tromsøya med avreise kl.10:30. Vi ordner også med spesialtransport ved behov. For at vi skal kunne organisere spesialtransport, må det gis beskjed om det innen 7. juni. Programmet varer fra kl.12:00 til 15:00. På Sandørneset er det klatrejungel, lekeplass og en nydelig fjære å utforske. Bussen kjører tilbake til Tromsø kl.15:00. Fasiliteter på Sandørneset: HC-parkering, HC-toalett, HC-turvei og bålplasser.

Juksavatnet 25. august
Den 25.august går søndagsturen til Juksavatnet i Balsfjord. Her står Strupen utviklingslag for vertskapet og byr på deilig mat. På Juksavatnet er det en tilrettelagt flytebrygge, så alle som vil prøve kano og fiske får muligheten til det. Vi setter opp gratis buss fra bensinstasjonen Circle K ved F. Nansensplass på Tromsøya med avreise kl.10:30. Vi ordner også med spesialtransport ved behov. For at vi skal organisere det, må det gis beskjed om det innen 16. august. I tillegg blir det natursti, leker og bål. Bussen kjører tilbake til Tromsø kl. 15:00. Fasiliteter: HC-parkering, HC-toalett, HC-flytebrygge, gapahuk og bålplasser.

Søndagstur til Telegrafbukta
Det blir arrangert søndagstur til telegrafbukta i september. Dato kommer.

HC tilrettelagt fisketur fra brygge

Matservering og aktiviteter
Mat på bål er en populær aktivitet som hører naturlig hjemme i friluftslivet, og det blir det selvsagt på søndagsturene våre. Vi står for mat og drikke- ta bare med kopp, fat og bestikk.

I samarbeid med frivillighetssentralene og lokale frivillige lag blir det forskjellige aktiviteter dere kan være med på. Alt fra fiske, ballspill, kano, spikking og klatrejungel.

Takket være økonomisk støtte fra Friluftsrådenes Landsforbund, blir det satt opp gratis buss og servert mat.

Påmelding
For at vi skal kunne organisere transport, er det nødvendig med påmelding til søndagsturene. Vi skiller mellom ønske om transport via ordinær buss og tilrettelagt transport.

For påmelding og ordinær busstransport, send e-post til: tinemarie@ishavskysten.no

For tilrettelagt transport, send e-post til NFU Tromsø: audny.anke@uit.no

Kontakt oss om du lurer på noe
Ishavskysten friluftsråd: Tine Marie V Hagelin. Mobil: 95 16 51 31 / e-post: tinemarie@ishavskysten.no

Her finner du mer informasjon om Ishavskystens friluftsråd.